مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

توقف تولید هایما ، خداحافظی با شاسی بلند چینی

توقف تولید هایما ، خداحافظی با شاسی بلند چینی

هایما شاسی بلند محبوب چینی بود که توسط گروه صنعتی خودروسازی ایران خودرو در سال ۱۳۹۳ با خودروی هایما اس ۷ وارد بازار ایران شد. این کمپانی در طول شش سال حضور خود با عرضه دو محصول در بازار ایران توانست به فروش خوبی دست یابد.

هایما اتومبیل یک شرکت خودروسازی چینی که در استان هاینان چین واقع است. این کمپانی یکی از شرکت های تابعه گروه فاو می باشد، به طور کلی گروه فاو و زیر مجموعه های آن به خوبی توانسته اند در بازار ایران با عرضه محصولات مختلف بازار خوبی کسب کنند ، مجموعه فاو با شناسایی سلیقه خریداران ایرانی ، پر طرفداری محبوبی در دارد.

در سال ۱۹۹۲ طی قراردادی شرکت مزدا تصمیم گرفت تا کارخانه ای در کشور چین بسازد، اما در سال ۲۰۰۶ گروه فاو مالکیت این شرکت را به عهده گرفت و هنوز رنگ و بوی مزدا را دارا میباشد.

هایما S7 را بهتر بشناسید

این شرکت در سال ۲۰۱۲ توانایی تولید ۴۰۰۰۰۰ خودرو در سال را داشت. با این وجود در سال ۲۰۱۳ و در بازار چین ۱۵۷٬۲۴۲ دستگاه از محصولات تولیدی این شرکت به فروش رفت.

لازم به ذکر است هایما مخفف شده واژه ” هاینان مزدا ” میباشد و در اصل نام اصلی این شرکت هاینان مزدا است.

هایما S7 اولین خودروی تولیدی هایما بود که در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو مونتاژ و به بازار عرضه شد. این خودرو در ابتدا با توجه بازار رقابتی شدیدی که وجود داشت و در حضور رقبای سرسخت دیگر کمپانی های چینی مانند : جک اس ۵ ، چری تیگو ۵ و… مورد توجه قرار نگرفت اما رفته رفته با افزایش قیمت خودروها و ورود خودروهای چینی به سبد خرید ایرانیان از یک طرف و از طرف دیگر کاهش محسوس کیفیت خودروهای رقیب در کارکرد بالا باعث شد رفته رفته هایما اس ۷ در بازار محبوب شود.

مطالعه بیشتر  بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار خودرو

محبوبیت این خودروی طراحی شده در سال ۲۰۱۰ با ممنوعیت واردات خودروهای وارداتی بیشتر شد و این موضوع باعث شد تا گروه خودروسازی ایران خودرو با همکاری هایما ، ایران را فرصتی برای سرمایه گذاری بیشتر مشاهده کند و به این صورت هایما S5 نیز با پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژ و با هیکلی جمع و جور تر وارد بازار ایران شد.

خدمات پس از فروش مناسب گروه خودروسازی ایران خودرو و کیفیت مونتاژ نسبتا مطلوب این کمپانی در کنار کیفیت ساخت خوب هایما و ظاهر جذاب این خودرو باعث فروش بالای این خودرو در بازار ایران شد.

اما امروز پس از گذشت از ۶ سال از حضور این شاسی بلند محبوب در ایران ، ایران خودرو در هفته گذشته طی اطلاعیه ای از توقف تولید این خودرو خبر داد و این یعنی هایما از ایران رفت. خبری که دارندگان و ثبت نام کنندگان این خودرو را تا حدی زیادی نگران کرد و البته این نگرانی بی جهت نیست زیرا توقف تولید به معنای کمیاب شدن قطعات این خودرو است و از طرفی برای افرادیکه منتظر تحویل خودروی خود بودند ، گرفتن این خودروها از نمایندگی در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

در متن این اطلاعیه به نمایندگی های سراسر کشور ایران خودرو اعلام شده است که باتوجه به توقف تولید خودروی هایما S5 و خودروی هایما S7 و عدم واردات قطعات و تجهیزات اصلی این محصول به دلیل تحریم ها علیه کشور، لازم است که نمایندگان نسبت به تبدیل تعهدات باقیمانده این دو محصول اقدام کنند تا پس از یک دوره زمانی تعیین شده، مشمول اقدامات مقتضی از طرف سازمان نگردد.

مطالعه بیشتر  خودروسازان با فشار وزارت صمت باید خودرو تولید کنند...

در طرح تبدیل خودروی هایما S7 آمده است که مشتریان امکان تبدیل خودروی ثبت نامی خود به دو دستگاه خودروی دنا پلاس و دنا پلاس توربوشارژر را خواهند داشت و همچنین مشتریان خودروی هایما S5 می توانند در این طرح تبدیل، دو دستگاه خودروی پژو پارس TU5 و پژو پارس اتوماتیک TU5 را دریافت کنند که جزییات آن پیش از این به مشتریان و نمایندگی ها اعلام شده است.

 

 

 

 

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

کاهش قیمت برخی خودروها در بازار ۲۷ تیر ۱۴۰۲

mortazavi

خودروی لاکچری می خواهید!؟ تنها با پرداخت ۵۰۰ میلیون تومان

mortazavi

اعلام زمان قرعه کشی پیش فروش محصولات ایران خودرو

mortazavi

نظر دهید.