مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

توضیحات وزیر صنعت خودرو در مورد قیمت واقعی خودرو

توضیحات وزیر صنعت خودرو در مورد قیمت واقعی خودرو  وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت که طبق مقررات و قوانین حاکم، وزارت صمت مسئولیت مستقیم در قبال شرکت‌های خودروسازی ندارد. وی بیان کرد که این وزارتخانه تنها در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت دارد و در تلاش است تا سیاست‌ها به نحو صحیح و کارآمدی تدوین شوند.

توضیحات وزیر صنعت خودرو در مورد قیمت واقعی خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت که طبق مقررات و قوانین حاکم، وزارت صمت مسئولیت مستقیم در قبال شرکت‌های خودروسازی ندارد. وی بیان کرد که این وزارتخانه تنها در حوزه سیاست‌گذاری فعالیت دارد و در تلاش است تا سیاست‌ها به نحو صحیح و کارآمدی تدوین شوند.

در خصوص موضوع قیمت‌گذاری خودروها، عباس علی‌آبادی اظهار کرد: “شورای رقابت که از افراد متخصص از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده و به تأسیس قانونی برخوردار است، به طور مستقل فعالیت می‌کند. ما باید با آن‌ها در گفتمانی سازنده شرکت کنیم. اما مأموریتی که رئیس جمهور به بررسی قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد واگذار کرده، به این معنا نیست که قصد داشته باشیم نظر شورای رقابت را دست کاری کنیم و مسئولیت نهادینه بر آن‌ها شویم.”

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: “وزارت صمت طبق مقررات و قوانین حاکم، مسئولیت مستقیم در قبال شرکت‌های خودروسازی ندارد. بلکه در زمینه سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند و تلاش می‌کنیم تا سیاست‌ها به نحو صحیح و کارآمدی تدوین شوند. اما تصور کردن که قیمت‌گذاری می‌تواند مسیری برای کنترل بازار یا مهار تورم باشد، تفسیر دقیقی نیست. زیرا اگر قیمت‌گذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به ضرر بیفتد، تولید ممکن است متوقف شود. این موضوع باعث افزایش دوباره تورم، افزایش بیکاری و بروز مشکلات دیگر خواهد شد.”

فاجعه در صنعت خودرو با دو نرخی شدن قیمت خودروها

به نظر ایشان، تمامی سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها باید منصفانه و منطقی باشند تا امکان تولید با توان کافی وجود داشته باشد و تولیدکننده به انگیزه کافی برای تولید داشته باشد. اما زمانی که با تضییقات بازار روبرو می‌شویم، به عملیات کاهش سرمایه‌گذاری در این بازار کمک می‌کنیم.

مطالعه بیشتر  توضیحات سخنگوی وزارت صمت درباره لغو قرعه کشی در سامانه یکپارچه

در میان وقایع غیرکارشناسانه که در این صنعت اتفاق افتاده، دو قیمتی شدن در قیمت‌گذاری خودروها جلوه یافت، که باعث شد خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته شود.

علی‌آبادی بیان کرد: “یکی از وقایع غیرکارشناسانه در این صنعت، دوگانگی در قیمت‌گذاری خودروها بود که خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد. باید به سوی تعادل حرکت کرد و مردم باید بدانند که وقتی یک خودرو را می‌خرند، باید تنها به عنوان مصرف‌کننده عمل کنند و نه اینکه در امید به کسب سود بیشتر، در بازار فروشگاهی شوند؛ زیرا این می‌تواند زمینه‌ساز سفته‌بازی‌ها شود.”

در پاسخ به سوال درباره قیمت واقعی خودروها، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: “از نظر تخصصی، معتقدم که بازار باید خود را به یک تعادل قیمتی برساند و به سوی رقابت متحرک حرکت کند. زمانی که بازار به وضعیت انحصاری و بدون رقابت می‌رسد، تعادل بازار نیز بهم می‌خورد. ما باید تولید را در وضعیت مناسبی قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفه‌ها را به نحوی تنظیم کنیم که عملاً قیمت به نقطه‌ای برسد که قیمت واقعی، افزون بر سود معقول تولیدکننده یا واردکننده، می‌باشد. اگر نتوانیم این تنظیمات را به درستی اجرا کنیم، ممکن است در بازار ابهاماتی درباره سوداگری به وجود آید.”

وی افزود: “اگر افزایش قیمت ناشی از نوعی ناهنجاری در بازار باشد، باید سیاست‌ها را اصلاح کنیم. من به شخصه باور دارم که باید همواره سیاست‌های پویا و تطابقی با شرایط موجود داشته باشیم.”

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

محاسبه قیمت خودروهای وارداتی با دلار ۱۰۸ هزار تومانی

سجاد ناجی

حرکت عجیب ایران خودرو سفارش ۲۰۷ با تحویل ۲۰۶

mortazavi

تحویل نخستین‌ سری دایون Y5 زودتر از زمان اعلام شده

سجاد ناجی

نظر دهید.