مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

جدیدترین تغییرات ثبت نام و خرید خودرو!

جدیدترین تغییرات برای ثبت نام و خرید خودرو! بر اساس اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری که از سوی شورای رقابت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، فرایند و شرایط ثبت‌نام خودرو تغییر کرد.

جدیدترین تغییرات ثبت نام و خرید خودرو!

بر اساس اصلاحیه دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری که از سوی شورای رقابت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، فرایند و شرایط ثبت‌نام خودرو تغییر کرد.

در جلسه ۶۳۳ شورای رقابت، دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) اصلاح شده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ گردید. بر اساس این دستورالعمل، سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده قیمت‌گذاری خودرو را محاسبه کرده و آن را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می‌نماید تا خودروسازان بتوانند خودروهای خود را بر اساس این قیمت‌ها به بازار عرضه نمایند. ماده ۴ دستورالعمل نیز به شرایط مرتبط با طرف تقاضا (ثبت‌نام و خرید خودرو) می‌پردازد و تغییرات موردنیاز این شرایط توسط شورای رقابت اعلام شده است.

بر اساس گزارش حاکی از این است که افرادی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مزبور بیش از ۵ سال است، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی شده‌اند. علاوه بر این، روش‌های بازدارنده از انتقال سند حداقل به مدت یک سال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، منتفی شده است. بر اساس دستورالعمل شورای رقابت، در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی قرار داشته باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد. در روش پیش‌فروش نیز به‌اندازه مبلغ پیش‌پرداخت، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو باید در حساب بانکی متقاضی قرار داشته باشد.

مطالعه بیشتر  ارمنستانی ها خواستار همکاری در صنعت خودرو

۱٫ سن حداقل برای متقاضیان خرید خودرو باید حداقل ۱۸ سال باشد.

۲٫ داشتن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است.

۳٫ متقاضیانی که طی ۴۸ ماه گذشته فاکتور خودرو را از شرکت‌های ایران خودرو و سایپا یا طی ۲۴ ماه گذشته فاکتور خودرو را از سایر شرکت‌ها دریافت کرده‌اند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را ندارند.

۴٫ متقاضیانی که دارای پلاک انتظامی فعال هستند، امکان ثبت‌نام و خرید خودرو را ندارند.

– تبصره: کسانی که دارای یک پاک نظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مزبور بیش از ۵ سال باشد، از این ممنوعیت مستثنی هستند. (الحاقی طی رای ۰۲-۱۲۷- ه ت مورخ ۱۴۰۲٫۰۱٫۲۸ هیات تجدیدنظر).

۵٫ انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص ثالث (حتی به صورت وکالتی) و همچنین فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است.

۶٫ امکان صلح در قرارداد وجود ندارد.

۷٫ (حذف شده طی مصوبه جلسه ۵۷۱ شورای رقابت مورخ ۲ خرداد ۱۴۰۲).

۸٫ اشخاص حقوقی امکان ثبت نام و خرید خودرو ندارند.

۹٫ مقداری از مبلغ می بایست در حساب خریدار وجود داشته که ممکن است طبق برنامه فروش متغیر باشد.

الف- روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

ب- در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش‌پرداخت (و بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره یک ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب ۱۳۹۵ هیات وزیران، حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو می‌باشد، باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.

مطالعه بیشتر  فروش اقساطی هایما S5 از 6 مهر

تبصره: مشمولین ماده ۱۲ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴ و تبصره ۵ قانون اصلاح ماده (۱۰) ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۱.۰۹.۰۹ مشمول این ماده نیستند. (الحاقی مصوبه ۶۳۲ مورخ ۱۴۰۲.۱۰.۱۲).

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

آتامان کشنده جدید ایران خودرو دیزل رونمایی شد

سجاد ناجی

تاکید بر کاهش سن اسقاط خودرو

mortazavi

مشخص شدن ترکیب احتمالی واردکنندگان خودرو پس از آزادسازی

سجاد ناجی

نظر دهید.