مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در ۱۴۰۲

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در 1402 تعویض پلاک خودرو یکی از مهمترین مراحل در جابجایی وسایل نقلیه هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است. یکی از اهداف اصلی تعویض پلاک، قرار دادن پلاک به نام مالک جدید است. برای این امر خریدار و فروشنده با مدارک لازم به مرکز تعویض پلاک مراجعه و اقدامات لازم را انجام می دهند که در این گزارش به آن می پردازیم.هنگام خرید خودرو (مخصوصاً خودروی دست دوم)، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام شود این است که پلاک خود را تغییر دهید تا دسترسی سریع به مشخصات، جزئیات و آدرس خودرو (و سایر وسایل نقلیه) داشته باشید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در ۱۴۰۲

تعویض پلاک خودرو یکی از مهمترین مراحل در جابجایی وسایل نقلیه هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است. یکی از اهداف اصلی تعویض پلاک، قرار دادن پلاک به نام مالک جدید است. برای این امر خریدار و فروشنده با مدارک لازم به مرکز تعویض پلاک مراجعه و اقدامات لازم را انجام می دهند که در این گزارش به آن می پردازیم.هنگام خرید خودرو (مخصوصاً خودروی دست دوم)، یکی از اولین اقداماتی که باید انجام شود این است که پلاک خود را تغییر دهید تا دسترسی سریع به مشخصات، جزئیات و آدرس خودرو (و سایر وسایل نقلیه) داشته باشید.

برای تعویض پلاک مراکزی در شهرها و استان های مختلف کشور طراحی شده است که خریدار می تواند با افراد فعال در سال های اخیر تماس گرفته تا از تجمعات به صورت سیستم نوبت دهی، تعویض پلاک و تغییر شماره پلاک با نام خود جلوگیری کند. انجام می دهد.نکته مهم این است که برای تغییر پلاک، همراه داشتن پلاک ها مهم است که به آن خواهیم پرداخت. بنابراین، مهم است که هر دو طرف (خریدار و فروشنده) با مدارک های خود به شرکت های مربوطه برای تغییر پلاک مراجعه کنند.

همانطور که گفته شد هنگام تعویض پلاک و انتقال سند وسیله نقلیه حضور خریدار و فروشنده الزامی است ولی در صورتی که یکی از طرفین نتواند در روز تعیین شده توسط خود حاضر شود طرف مقابل می تواند با قید وکالت از طرف او تعویض پلاک و انتقال اسناد را انجام دهد.

تمامی مدارک که در روز تعویض پلاک باید همراه داشته باشید:

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص فروشنده:

۱- برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو

مطالعه بیشتر  پیشنهاد ایران خودرو برای خرید حواله پژو پارس با وام 100 میلیون تومانی!

۲- کارت خودرو

۲- بیمه‌ نامه خودرو

۳- اصل شناسنامه و کارت ملی

۴- برگه تاییدیه معاینه فنی معتبر (برای خودروهای با سن چهار سال به بالا)

۵- برگه عدم خلافی خودرو (در صورت وجود خلافی، فروشنده می‌تواند در همان مرکز تعویض پلاک خلافی خود را پرداخت کند)

مدارک تعویض پلاک خودرو برای خریدار

۱. اصل شناسنامه و کارت ملی

۲. سند احراز محل سکونت (سندی که نشان دهنده محل سکونت خریدار برای تعیین شماره پلاک باشد)

۴. قبض آب، برق یا گاز مطابق با محل سکونت خریدار

۵- مدارک شناسایی معتبر فردی که اسناد مربوط به محل سکونت به‌نام اوست و مدارکی که نسبت (همسر، والدین و…) را تایید می‌کند (اگر محل سکونت به نام خریدار نیست)

گفتنی است که وجود خودرو همراه طرفین معامله، در مرکز تعویض پلاک نیز ضروری است.چ

نحوه تعویض پلاک چگونه است؟

تعویض پلاک دارای شرایط و مراحلی است که یکی از آنها این است که در مرحله اول خریدار و فروشنده به مراکز تعویض پلاک مراجعه می کنند و پس از ارائه مدارک به طرفین در باجه تعیین شده بر اساس توافق، هر دو طرف پر می کنند. بیرون هزینه تعویض فرم ها و پلاک های مربوطه و هزینه های درج سند و گواهینامه خودرو بر عهده خریدار می باشد. در صورت وجود ایراد در خودرو، فروشنده باید هزینه آن را پرداخت کند.

سپس مرحله بعدی، تایید اصالت خودروست که فرم‌های پر کرده را بایستی به کارشناسان و بازرسان ارائه کرد تا خودرو را مورد بررسی و اصالت آن را تایید کنند. کارشناسان تمام مشخصات خودرو را با مشخصات نوشته شده در برگه سند و فرم‌ها شامل شماره شاسی، شماره موتور و… تطبیق می‌دهند و اصالت خودرو را تایید می‌کنند.

مطالعه بیشتر  استقبال گسترده از پیش فروش سایپا

پس از تایید اصالت خودرو، مجوز پلاک گذاری روی خودرو (پلاک به نام فروشنده خودرو) و پلاک جدید به نام خریدار صادر می شود. خریدار پلاکش را اینگونه می گیرد.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قیمت فوتون تونلند ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۲

mortazavi

طرح جدید مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو

سجاد ناجی

خودرو، موضوع روز اقتصاد کشور

سجاد ناجی

نظر دهید.