مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

تعداد خودروهای فرسوده در کشور چقدر است؟

تعداد خودروهای فرسوده در کشور چقدر است؟

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: حدود ۲۷ میلیون و ۲۸ میلیون دستگاه خودروی سواری، خودروی سنگین و نیمه سنگین در کشور وجود دارد که برخی از آنها به طور کامل نمی سوزند و حتی استفاده از سوخت مطابق با استانداردها باعث می شود. آلودگی : تنها در شهر تهران ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی فرسوده تردد می کنند.
مهدی اسلام پناه گفت: با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد از اقدامات سازمان ملی کیفیت ایران در خصوص قانون هوای پاک در یک سال گذشته اجرایی شده است، گفت: از شهروندان به دلیل تاخیر در تکمیل کار قانون هوای پاک در سال های اخیر که ما را به وضعیت فعلی رسانده عذرخواهی می کنم. قانون هوای پاک چهار وظیفه اساسی سازمان را تعریف کرده است که عمدتاً به کیفیت مربوط می شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در آخرین جلسه شورای عالی استاندارد درباره تاییدیه مربوط به هوای پاک صحبت کرد و گفت: تا پایان سال سازمان ملی استاندارد ایران ۱۰۰ درصد از وظایف خود را که براساس قانوان هوای پاک است اجرا خواهد کرد.
اسلام پناه، عواملی که باعث آلودگی هوا می شود را منابع متحرک، منابع ثابت، سوخت، کشتی های قدیمی و بدون تعمیر و همچنین برخی خودروها و جاده ها می داند که نزدیک به ۲۷ تا ۲۸ نوع خودرو وجود دارد و یا وجود دارند برخی موتورسیکلت ها که حتی استفاده از سوخت آنها باعث الودگی می شود.
مطلب پیشنهادی: روغن موتور نیز با محدودیت عرضه به بازار وارد خواهد شد…
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه عوامل متعددی در آلودگی هوا وجود دارد که باید تصمیمات چند جانبه در مورد آنها اتخاذ شود، افزود: در تلاش هستیم استاندارد گاز طبیعی، نفت گاز و نفت کوره را اتخاذ کنیم که هنوز تصویب نشده است.
همچنین در جلسه اخیر شورای عالی استانداردسازی تجهیزات و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودروها، نفت کوره و بخشی از قانون هوای پاک به تصویب رسید که با مخالفت هایی در این زمینه مواجه شد. برخی از موارد قانون هوای پاک نیازمند ابلاغ مقررات است که هنوز تکمیل نشده است.

چرا در تهران بنزین یورو ۴ است اما در شهرستان ها چنین نیست؟

آن طور که اسلام پناه درباره وضعیت استاندارد بنزین گفت: نمونه برداری از سوخت در گذشته فصلی بود اما امروز برای اولین بار نمونه برداری در پالایشگاه به صورت ماهانه انجام می شود. آخرین نمونه در آذرماه در تهران برگزار شد. در شهر تهران بنزین یورو ۴ موجود است اما در شهرهای تهران و شهرهای خارج از تهران وضعیت متفاوت است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بنزین یورو ۴ در حومه تهران وجود دارد، گفت: «مطمئن نیستم که نمونه برداری شده باشد، اما توزیع بنزین بر عهده سازمان های استاندارد ملی نیست، نظارت فقط برای پالایشگاه ها است، بقیه با سازمان های حفاظت محیط زیست است.
براساس نمونه هایی که از جایگاه ها گرفته شده است، نتایج نشان می دهد که در سطح شهر تهران بنزین یورو ۴ است اما در کلان شهرهای غیر تهران چنین تاییدیه ای نداریم و ما تاکید داریم که دستگاه های مسئول تامین انرژی بنزین با اکتان مناسب تولید شود و با احتراق بهتر صورت بگیرد که اگر چنین اتفاقی در کلانشهرهای غیر تهران اتفاق بیفتد به مراجع قضایی باید گزارش شود. سازمان محیط زیست نیز وظایف قانونی دارد که احتمال می رود عمل کند. در کلان شهرها بنزین یورو ۴ عرضه نمی شود اما وزارت نفت باید جواب این تکلیف قانونی را بدهد.
اسلام پناه ادامه داد: وزارت نفت باید دقت و حساسیت بیشتری نسبت به مردم داشته باشد و در بحث سوخت به سمت راهبردهای جدید حرکت کند. ما باید استراتژی سوخت خود را تغییر دهیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مقرر شد به جای نفت کوره، سوخت گازوئیل بسوزانیم، یعنی نفت کوره با آلایندگی ۳۵ هزار پی پی ام جایگزین مازوت، گازوئیل ۶۵۰۰ پی پی ام شد و گفت: بنابراین کمتر می شود گوگرد وارد هوا شد. اما گوگرد یکی از بزرگترین آلاینده های شهر تهران نیست. دلیل آن نه تنها کیفیت سوخت پایین نیست، بلکه خودروهای قدیمی نیز عاملی هستند.
تنها در تهران دو میلیون و ۹۰۰ هزار خودروی آسیب دیده در تهران تردد می کردند و آن خودروها حتی بهترین سوخت را نیز آلوده می کردند. گازوئیل ۵۰ ppm در برخی کارخانه ها تولید می شود و در برخی جاها کمتر از ۵۰ تا ۱۰ است، اما گازوئیل برای سوزاندن مناسب نیست و به کشتی ها حمل می شود نه نیروگاه ها. اما اگر وارد هواپیمای قدیمی شود، هر چقدر هم که کیفیت آن بالا باشد، محصول آلوده می شود. اما ارزیابی دستگاه های دیگر بر عهده من نیست.
این مسئول با تایید اینکه استراتژی سوخت نیاز به تغییر دارد افزود: باید با رویکردی نوین در حوزه سوخت گام برداشت تا بتوان با رعایت حقوق شهروندی سوخت های منطبق با استانداردهای کشور را توزیع کرد. در راستای اجرای تکالیف قانون هوای پاک، گازوئیل با میزان آلایندگی ۷۰۰۰ پی پی ام با نفت کوره با آلایندگی ۳۵ هزار پی پی ام جایگزین شد که تا حدودی شرایط را مساعدتر کرد.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  ارائه برنامه 4 ساله تحول در صنعت خودرو

مطالب مرتبط

خداحافظ پراید!

سجاد ناجی

مراقب قیمت‌های کاذب خودرو در بازار باشید

سجاد ناجی

تولید خودروی ارزان در شرایط کنونی امکان‌پذیر نیست

سجاد ناجی

نظر دهید.