مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

رییس انجمن صنایع همگن: تاخیر در تحویل خودروها با هدف حفظ وضعیت مالی و پاسخگویی

رییس انجمن صنایع همگن: تاخیر در تحویل خودروها با هدف حفظ وضعیت مالی و پاسخگویی رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در مورد راهکارهای مربوط به فروش 120 هزار دستگاه خودرو با تخفیف 5 درصد زیر حاشیه بازار، اظهار کرد: براساس آمار ماهیانه خودروسازان، آنها توانایی تولید مشخصی را دارند و ممکن است تحویلی‌های سامانه را به مدت دو ماه متوقف کرده و این تعداد خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی به وضعیتی برسند که بتوانند پاسخگو باشند.

رییس انجمن صنایع همگن: تاخیر در تحویل خودروها با هدف حفظ وضعیت مالی و پاسخگویی خودروسازان

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در مورد راهکارهای مربوط به فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو با تخفیف ۵ درصد زیر حاشیه بازار، اظهار کرد: براساس آمار ماهیانه خودروسازان، آنها توانایی تولید مشخصی را دارند و ممکن است تحویلی‌های سامانه را به مدت دو ماه متوقف کرده و این تعداد خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی به وضعیتی برسند که بتوانند پاسخگو باشند. در ادامه مطلب “رییس انجمن صنایع همگن: تاخیر در تحویل خودروها با هدف حفظ وضعیت مالی و پاسخگویی ” به تحلیل بیشتری از خبر تازه امروز از خودروها خواهیم پرداخت.

روز گذشته، رسانه‌ها خبر دادند که مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با ۵ درصد تخفیف نسبت به حاشیه بازار به تصویب رسیده است، هرچند این مصوبه یک ماه قبل تصویب شده بود. اولین اطلاع رسانی این مصوبه توسط مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان بود که اعلام کرد ایران‌خودرو و سایپا قرار است تا پایان سال هر کدام ۶۰ هزار دستگاه خودرو به فروش برسانند. او با اجرای این مصوبه تصریح کرد که می‌تواند باعث تعادل در قیمت خودرو در بازار شود و مشکلات مالی قطعه‌سازان و خودروسازان نیز رفع شود. با این حال، انتشار این خبر در شرایطی که طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان ملزم به تحویل خودرو در سامانه یکپارچه هستند، ابهاماتی ایجاد کرده است. محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین، اظهار کرد: روش کنونی تنها منجر به زیان خودروسازان شده و این زیان انباشته آنان به مبلغ ۱۶۰ میلیارد تومان است و احتمالاً تا پایان سال به ۲۰۰ میلیارد تومان هم خواهد رسید.

مطالعه بیشتر  قیمت تصویب شده برای محصولات مدیران خودرو (جدید)

نجفی‌منش در خصوص این مصوبه اظهار داشت: به دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان و قفل بودن پرداخت وام از سوی بانک‌ها، موضوع فروش بخشی از خودروها با حاشیه بازار مطرح بود که اجرای این طرح باید از قبل انجام شود. اجازه فروش خودروهای برخی از شرکت‌های خودروسازی در حاشیه بازار به تاخیر افتاد و این مصوبه که قرار بود یک ماه پیش اجرا شود، هنوز به اجرا در آمده است. وی امیدوار است که هیچ کس اجرای این مصوبه را مختل نکند و آن را به اجرا درآورد. در مورد احتمال مخالفت‌ها با اجرای این مصوبه، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم صنعت خودرو را حفظ کنیم، باید روشن شود که چگونه ضرر و زیان خودروسازان جبران خواهد شد؛ در غیر این صورت، ممکن است به مانند صنعت خودرو در دولت‌های اوباما و ترامپ روی بیاوریم و این صنعت را متوقف کنیم.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد روش تامین ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی که آنها موظف به تحویل خودرو به مشتریان در سامانه یکپارچه هستند و همچنین ادعاهای مرتبط با احتمال احتکار توسط این دو خودروساز بزرگ، اظهاراتی داشت. او بیان کرد که موضوع احتکار و تولید مازاد مورد بحث نیست؛ طبق آمار ماهانه خودروسازان، تولیدات آن‌ها مشخص است و می‌توانند تحویل خودروها را به مشتریان در سامانه را برای دو ماه به تعویق بیاندازند تا حداقل از نظر مالی وضعیت بهبود یابد. نجفی‌منش تأکید کرد که اجرای این مصوبه منجر به کاهش قیمت‌های بازار خودرو خواهد شد. وی اظهار داشت: در حال حاضر شرایط شبیه به روزهای عیدی است و قطعه‌سازان به نیاز مالی دچار هستند، همچنین بانک‌ها نیز در وضعیت انقباضی قرار دارند، بنابراین تنها راه برای کسب درآمد عرضه خودروها در حاشیه بازار است.

مطالعه بیشتر  گم بودن اولویتی به نام (حقوق مصرف‌کننده) در‌‌‌ خودروسازی

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در مورد استقبال مردم از این طرح اظهاراتی داشت. وی اعلام کرد: سال گذشته ۷ میلیون معامله خودرو در کشور صورت گرفت که ۶ میلیون مورد از آن، خرید خودرو با قیمت آزاد توسط مردم بوده و صرفا یک میلیون دستگاه خودرو به قیمت کارخانه‌ای فروخته شده است. وی ادامه داد: سخت است قبول کرد که اشتباه کردیم، اما باید یاد بگیریم که قیمت توسط بازار تعیین می‌شود. مردم هم اگر مشاهده کنند قیمت ۵ درصد زیر بازار است، بدون شک استقبال می‌کنند. این روش در دهه هفتاد به کار گرفته شد و نتیجه قابل قبولی داشته است. نجفی‌منش در پایان تأکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، هنگامی که دولت قیمت‌گذاری می‌کند و باعث زیان تولیدکننده می‌شود، باید این وضعیت را جبران کند؛ اگر موانعی برای اجرای این مصوبه وجود دارد، باید این موانع برطرف شوند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

به زودی تولید هایما ۸S در ایران خودرو آغاز می شود

سجاد ناجی

قیمت محصولات سایپا در بازار خودرو ایران

mortazavi

طرح فروش محصولات سایپا با شرایط جدید از هفته آینده آغاز می شود

سجاد ناجی

نظر دهید.