مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

بخشنامه جدید مالیاتی برای خودروهای گران قیمت

بخشنامه جدید مالیاتی برای خودروهای گران قیمت یک ابلاغیه جدید برای دارندگان خودروهای لوکس اعلام شده است که از سوی اداره کل امور مالیاتی کشور است و از یکم آذر

بخشنامه جدید مالیاتی برای خودروهای گران قیمت

یک ابلاغیه جدید برای دارندگان خودروهای لوکس اعلام شده است که از سوی اداره کل امور مالیاتی کشور است و از یکم آذرماه به صورت رسمی به دارندگان این مدل خودروهای گران قیمت ابلاغ شده است. اما هدف از گرفتن این مالیات ها چیست؟ مالیات سالیانه خودرو که یکی از پایه های مالیات بر دارایی است و هدف از دریافت آن کاهش فاصله طبقاتی و کسب درآمد برای دولت است که از زمان تصویب آن چندسالی می گذرد. در سال ۹۹ ابتدا قانون بودجه اولین گام طرح و تصویب مالیات سالیانه خودروهای گران قیمت بود و در این قانون که سال ۹۹ تصویب شد، گرفتن مالیات سالیانه برای خودروهای سواری و وانت دو کابین با ارزش ۷۰۰ میلیون تومان و بیشتر لحاظ شده است که دولت دوازدهم نتوانست از این طریق مالیاتی را دریافت کند.

بعد از اینکه دولت سیزدهم کار خود را در کشور شروع کرد، طرح بخشنامه جدید مالیاتی دوباره مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار گرفت و در نهایت مقررات تعیین شده در بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰، افرادی که مالک خودروهای سواری و وانت دوکابین هستند و مالکیت آنها در سال ۱۴۰۰ ثبت شده است، زیر مجموعه این مالیات قرار میگیرند و اشخاص حقوقی که غیر دولتی هستند، اگر خودرویی بالاتر از یک میلیارد دارند و همچنین اشخاص حقیقی که در مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال را تحت تکلف خود دارند و خودروهایی با ارزش روز و بالاتر از یک میلیارد دارند، باید این مالیات سالیانه را بپردازند.

طبق آماری که سازمان امور مالیاتی نشان داده است، در اصل ۵۵۰ هزار خودرو شامل این مالیات شده اسند که صاحبان آنها باید نزدیک به ۵٫۶۰۰ میلیارد تومان مالیات بپردازند و از این رو اعلام شده است که تا اسفند سال قبل، ۲۰۰۰ نفر از صاحبان این خودروها برابر با ۱۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.

سایت خبری ایران: آیا شاهد افزایش قیمت خودروها تا سال ۱۴۰۲ هستیم؟

اما باز هم در سال ۱۴۰۱ به دریافت این مالیات ها تاکید شد و مشخص شد که همه اشخاص حقوقی و حقیقی تمامی مالیات سالیانه خودروهای مشمول خود و یا فرزندانی که سنی کمتر از ۱۸ سال دارند براساس آیین نامه مشخص شده، تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱ پرداخت کنند. اما اگر تا مهلت تعیین شده نسبت به پرداخت مالیات ها اقدامی صورت نگیرد، سازمان امور مالیاتی می توانند براساس قوانین مشخص شده و موضوع فصل نهم باب چهارم قانون مالیات به تعویق افتاده را پرداخت کنند.

مطالعه بیشتر  اعلام قیمت سایپا و ایران خودرو به روزرسانی لیست 27 شهریور

براساس اعلامیه سازمان امور مالیاتی، خودروهای میلیاردی که ارزشی بیشتر از یک میلیارد تومان دارند و برای آنها برگ اجرایی صادر شده است می توانند از فرصت یک ماهه برای پرداخت مالیات صادر شده استفاده کنند. اما برای دریافت این مالیات های تعیین شده نیز، بسیاری از افراد انتقادهای خود را ارائه کرده بودند و تمایلی به پرداخت مالیات نداشتند.

چگونه به اعتراضات مالیات خودروهای لوکس رسیدگی می شود؟

رئیس سازمان امور مالیاتی، داوود منظور در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات افرادی که دارنده خودروی لوکس هستند، بخشنامه ای را ابلاغ کرده و در آن اعلام شده است که ارزش نهایی خودرو براثر عوامل مختلف مانند: خرابی خودرو، سرقت، آتش سوزی خودرو و… اشاره کرده که این بخشنامه از اول فروردین ۱۴۰۰ اعلام شده است. مواردی که در این بخشنامه ذکر شده است در ادامه ذکر خواهند شد:

به دنبال بند (۷) دستورالعمل شماره ۲۰۰/۱۴۰۱/۵۲۳ به تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۱ که برای رسیدگی به اعتراض مالکان خودروهای با ارزش بیشتر از ده میلیارد ریال موضوع بند (ش) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و با هدف اینکه به سوالات و ابهامات مطرح شده برای رسیدگی به اعتراضات پرداخت مالیات در مراکز و هیات های حل اختلاف مالیاتی در اجرای مقررات ماده ۲۱۶ قانون مالیات های مستقیم، به شرح زیر است:

  1. افراد دارنده خودروهای لوکس با استناد به دادنامه شماره ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۲۳۷ به تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۹ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، برای رسیدگی به اعتراضات و ضمن ابطال اقدامات اجرایی پرونده را به هیات های حل اختلاف مالیاتی ارجاع می دهند.
  2. در مورد هیات های حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات های مستقیم، چنانچه شکایت به صورت اعتراض مودی و به رای صادر شده برابر با مقررات ماده (۲۴۷) قانون مالیات های مستقیم و موضوع قابل رسیدگی در هیات تجدید نر قانون مالیات های مستقیم است و فرآیند رسیدگی به آنها از طریق ادارات وصول و اجرا به عهده مدیریت دادرسی و مالیاتی پشتیبانی خواهد بود.
  3. در خصوص بخشنامه جدید مالیاتی اگر اعتراض به شکل مودی برای تغییر ارزش خودرو باشد و بر اثر حوادثی مانند: زلزله، سیل، آتش سوزی، تصادف، خرابی اتومبیل و … باشد، هیات های حل اختلاف مالیاتی برای اجرای ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی بند یاد شده برای رسیدگی و بعد از تعیین ارزش روز خودروی آسیب دیده و در اوایل سال ۱۴۰۰ می توانند برای تعیین مالیات و اجرای رای اقدام کنند.
  4. در برخی موارد که افراد مالک خودرو به ارزش خودرو و جدا از بند (۲) و از جهت متناسب نبودن ارزش تعیین شده و براساس تیپ، مدل و حجم موتور سال ساخت و…. معترض باشند و هیات های حل اختلاف مالیاتی موارد با ذکر کردن ترتیب نوع تیپ، مدل و حجم موتور و همچنین سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام و بعد از کسب نظر معاونت مذکور نسبت به صدور رای اقدام کنند. برای اجرای این بند اگر نظر معاونت حقوقی و فنی مالیاتی تعدیل ارزش خودرو باشد و براساس اعلام نتیجه به هیات، مراتب به معاونت حقوقی و فنی مالیاتی تعدیل ارزش خودرو باشد و طبق اعلام نتایج به هیات، مراتب به معاونت فناوری های مالیاتی اعلام می شود تا معاونت مزبور ارزش تعدیل شده خودرو را در محاسبات لحاظ کنند و در مورد پرونده های مالیاتی که مالیات آنها پرداخت نشده است، ارزش گذاری جدیدی برای آنها در نظر گرفته و سپس اقدام می شود.
  5. در مورد مالکیت خودرو مشخصات درج شده در شناسنامه خودرو صادر شده توسط نیروی انتظامی که منظور همان برگ سبز خودرو است و براساس آن مالک خودرو تعیین شده است.
  6. بعد از صادر شدن رای هیات و قطعیت مالیات در صورتی که پرداخت مالیات انجام نشود و برگه پرداخت معوقه دوباره صادر و اقدامات لازم برای پرداخت آن انجام خواهد شد.
  7. هیات قانون مالیات های مستقیم با موضوع ۲۱۶ که مرجع رسیدگی به اعتراض مالکان مزبور بعد از قطعی شدن و لازمه اجرای شدن آنها است.
مطالعه بیشتر  تائید شدن طرح واردات خودرو از سوی مجلس

تبصره:

اگر مالک خودرویی اعتراض داشته باشد مبنی بر سرقت خودرو و یا از بین رفتن کامل آن طبق حوادث ذکر شده تا قبل از تاریخ مالیات ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ در صورتی که مستندات لازم اجرا شود و توسط هیات مالیات نیز تایید شود، مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض دارند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

نرخ پایه خودرو در بورس توسط شورای رقابت تعیین می شود

سجاد ناجی

جدیدترین قیمت پژوپارس در بازار خودرو ایران خبری شوکه کننده!

mortazavi

واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا جدی است ؟

نویسنده ارشد

نظر دهید.