مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

باز شدن سامانه یکپارچه برای ۶ خودروی وارداتی

باز شدن سامانه یکپارچه برای 6 خودروی وارداتی سامانه یکپارچه فروش عرضه خودروهای وارداتی برای عرضه 6 خودرو باز خواهد شد. 

باز شدن سامانه یکپارچه برای ۶ خودروی وارداتی

سامانه یکپارچه فروش عرضه خودروهای وارداتی برای عرضه ۶ خودرو باز خواهد شد.

بازار فروش خودروهای وارداتی در ایران به نظر می‌رسد جدی‌تر شده است. پس از تعیین تکلیف قیمت برخی از مدل‌ها در هفته اول آبان توسط سازمان حمایت، شش محصول مختلف در اختیار متقاضیان قرار گرفته و آن‌ها تا پایان هفته جاری فرصت دارند تا گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند. در این مطلب، شش سوال و ابهام ممکن را که با بازگشایی سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی مطرح می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی از روز سه‌شنبه دوباره فعال می‌شود. در این مرحله، فرآیند ثبت‌نام برای متقاضیان جدید انجام نخواهد شد. این سامانه در دسترس آن دسته از متقاضیان قرار خواهد گرفت که در اسفند ماه سال گذشته فرآیند ثبت‌نام خود را در این سامانه تکمیل کرده‌اند و تکلیف نوبت‌دهی و انتخاب اولویت برای آن‌ها در مهرماه امسال مشخص شده است.

با توجه به اطلاعیه شماره چهار که در روز دوشنبه ۱۵ آبان در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی منتشر شده است، این سامانه از روز سه‌شنبه ۱۶ آبان برای متقاضیان فعال خواهد شد. این مرحله از فروش خودرو‌های وارداتی تا ساعت ۱۲ شب روز پنجشنبه ۱۸ آبان ادامه خواهد داشت.

مدل خودروهایی که در سامانه یکپارچه عرضه می شوند، کدام اند؟

در این مرحله، سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی با حضور پنج واردکننده و در مجموع شش محصول در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. شرکت ماموت‌خودرو علاوه بر مدل جتا VS۵ که یک شاسی‌بلند است، مدل جتا VS۷ را نیز به بازار عرضه می‌کند. این دو مدل از نظر فنی تفاوتی ندارند، اما مدل VS۷ به اضافه داشتن ابعاد بزرگتر، آپشن‌های بیشتری را داراست.

خودروهای داخلی + قیمت

خودرو کیا سونت، که یک شاسی‌بلند کوشا است، از یک موتور ۱.۵ لیتری با تنفس طبیعی بهره می‌برد. همچنین، پارس‌خودرو آماده به عرضه شاسی‌بلند دیگری به نام زوتی DL۵ است. مدل‌هایی که ذکر شدند، با قیمت نهایی در مراکز فروش عرضه می‌شوند. همچنین، دو محصول دیگر یعنی فیات ۵۰۰ از شرکت پارسیان موتور با گزینه‌های قیمتی متنوع و سوزوکی سیات راساموتور نیز در سامانه ثبت قرار گرفته‌اند.

مطالعه بیشتر  مسیر سامانه یکپارچه برای ثبت نام این خودروهای خارجی باز شد!

چقدر قیمت خودروهای وارداتی افزایش پیدا می کند؟

بله، قیمت‌های خودروهای وارداتی که در سامانه یکپارچه ظاهر می‌شوند، بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها و عوارض قانونی محاسبه شده است. برای دریافت قیمت نهایی، باید هزینه‌های مرتبط با صدور گواهی خودرو اسقاطی، کرایه حمل، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های شماره‌گذاری نیز به مبلغ اضافه شوند.

جتا VS۷ در حال حاضر با قیمت دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، گران‌ترین گزینه موجود است. در مقابل، زوتی DL۵ که ارزان‌ترین خودرو وارداتی با قیمت ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.

تعرفه تعیین شده برای این مدل های عرضه شده چقدر است؟

قیمت خودروهای وارداتی که در این مرحله عرضه می‌شوند، تحت تعرفه ۱۰ تا ۱۲۰ درصدی قرار دارند. به عنوان مثال، جتا VS۷ که قرار است حداقل دو میلیارد و ۲۲ میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شود، در چین حدود ۲۱ هزار دلار ارزش دارد که کمتر از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تومان است.

بله. این تفاوت‌ها در قیمت‌ها ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد که شامل هزینه‌ها و عوارض قانونی نیز می‌شوند. همچنین ممکن است عوامل دیگری مانند تقاضا و عرضه در بازار، نرخ ارز و سایر متغیرها نیز تأثیر گذار باشند.

جتا در چین از ۲۰ هزار دلار نیز بالاتر است و با قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان است که از این مقدار بالاتر نمی رود اما افراد متقاضی آن باید نزدیک به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنند. کیا سونت هم در مدل فول آپشن نزدیک به ۱۶ هزار دلار برآورد قیمت شده است یعنی نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان. قیمت کیا سونت در سامانه نزدیک به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون است همچنین زوتی DL5 هم یک مدل با قیمت ۱۵ هزار دلار است که با قیمت ۸۲۶ میلیون به فروش می رسد.

مطالعه بیشتر  کسری بودجه برای تولید خودرو طبق گفته دبیر انجمن قطعه‌سازان

زمان موردنیاز برای تسویه حساب با واردکننده چقدر است؟

متقاضیان سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های وارداتی باید پس از مرحله ثبت‌نام و دریافت پیامک فراخوان از وارد‌کننده‌ها، حداکثر تا پنج روز فرصت دارند تا مبلغ مورد نیاز را واریز نمایند. ارسال نکردن مبلغ تا پایان این مهلت به‌معنی انصراف از طرح است و متقاضی از اولویت‌بندی خارج می‌شود.

یک نکته مهم دیگر در مورد باز شدن سامانه یکپارچه برای ۶ خودروی وارداتی این است که برای مدل‌هایی که قیمت آن‌ها به صورت تقریبی اعلام شده، ۵۰ درصد از این قیمت تا خودروی مورد نظر باید پرداخت شود. اما برای مدل‌هایی که تکلیف قیمتشان مشخص شده است، شرکت‌های وارد‌کننده مجاز به دریافت کل مبلغ هستند.

چه زمانی خودروهای وارداتی تحویل خواهند شد؟

خودرو‌های وارداتی که در سامانه یکپارچه عرضه شده‌اند، حداکثر ظرف سه ماه از انعقاد قرارداد تا اوایل بهمن سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهند شد. به‌همین دلیل واردکنندگان ملزم به ارائه دعوت‌نامه و تکمیل مبلغ معین در حداکثر سه ماه پس از انعقاد قرارداد شده‌اند. در صورت تأخیر واردکنندگان مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مورد جریمه قرار می‌گیرند.

قیمت خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه

شرکت مدل قیمت
ماموت‌خودرو جتا VS7 دو میلیارد و ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
کوشاخودرو کیا سونت یک میلیارد و ۷۴۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان
پارس‌خودرو زوتی DL5 ۸۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
ماموت‌خودرو جتا VS5 یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
پارسیان موتور مانلی فیات ۵۰۰ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان (علی‌الحساب)
راساموتورخاورمیانه سوزوکی سیاز یک میلیارد تومان (علی‌الحساب)

باز شدن سامانه یکپارچه برای ۶ خودروی وارداتی سامانه یکپارچه فروش عرضه خودروهای وارداتی

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

عقب بودن صنعت خودرو

سجاد ناجی

توضیحات شورای نگهبان در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو

سجاد ناجی

فراخوان برای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ آتش سوزی از یک قطعه نامرغوب پمپ بنزین

mortazavi

نظر دهید.