مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

این ۶ مدل خودرو را خریداری نکنید!

این ۶ مدل خودرو را خریداری نکنید!

لیفان X60، ام وی ام ۳۱۵ با گیربکس اتوماتیک، SWM، ام وی ام ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و لیفان X50 این ۶ مدل خودرو را خریداری نکنید!  از جمله خودروهایی هستند که به خریداران توصیه نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد خرید این خودروها چیزی جز ایجاد دردسر برای متقاضیان به همراه نخواهد داشت. این محصولات، همگی از برندهای چینی هستند و توسط خودروسازان خصوصی مونتاژ و عرضه شده‌اند.

این ۶ خودرو (به‌جز SWM) حدود یک دهه است که در بازار حضور دارند. به معنای دیگر، مدل صفر کیلومتر این خودروها دیگر در بازار موجود نیست. بنابراین، متقاضیان خرید مجبور به انتخاب مدل‌های دست دوم خواهند بود.

خرید مدل‌های دست دوم این خودروها نیز به دلیل مشکلات مربوط به خدمات پس از فروش در شرایط فعلی به نفع مشتریان نیست. طبق قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان موظفند تا ۱۰ سال خدمات پس از فروش به محصولات خود ارائه دهند و پس از آن دیگر تعهدی نسبت به این خدمات ندارند.

با توجه به بازه زمانی که از تولید این خودروها می‌گذرد، به نظر می‌رسد که این محصولات دیگر شامل قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شوند. بنابراین، جدی‌ترین چالش خریداران این ۶ خودروی یاد شده، مسئله خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مورد نیاز است.

بررسی شرکت‌های تولیدکننده این خودروها نشان می‌دهد که برخی از آنها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. این مسئله به‌طور چشمگیری مشکلات مشتریان در دریافت خدمات پس از فروش را افزایش داده است. آن شرکت‌هایی که همچنان فعالیت دارند و محصولات جدید به بازار عرضه می‌کنند، تمرکز خود را بر روی این محصولات جدید گذاشته‌اند و ارائه خدمات و تأمین قطعات خودروهای قدیمی را به‌کندی و با تأخیر انجام می‌دهند.

مطالعه بیشتر  فولکس واگن برقی ID.4 مراحل تست فنی خود را در ایران می گذراند!

بازار خودرو از زمان بازگشت تحریم‌ها در سال ۹۷ دچار نوسانات شدیدی شد و قیمت‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافت. این اتفاق سبب شد تا متقاضیان خودرو با توجه به بودجه و سلیقه خود، اقدام به خرید کنند. اما توجه به دسترس بودن خدمات پس از فروش و تأمین قطعات از سوی برخی مشتریان نادیده گرفته شد که این مسئله منجر به مشکلات و دردسرهای زیادی برای آنها شد.

بازار خودرو علاوه بر مصرف‌کنندگان، میزبان سرمایه‌های سرگردان نیز بوده است. در دوران تحریم، با جهش قیمت‌ها و افزایش تقاضا، برخی از سرمایه‌گذاران برای حفاظت از دارایی‌های خود در برابر تورم، اقدام به خرید خودرو کردند و سرمایه ریالی خود را به خودرو تبدیل کردند.

اما آنچه در این میان کمتر مورد توجه قرار گرفته این است که هر خودرویی ارزش خرید ندارد.

خرید محصولاتی که مانند این ۶ خودرو از خدمات پس از فروش محروم هستند، نه برای مصرف‌کنندگان و نه برای سرمایه‌گذاران مناسب نیست. چنین خریدهایی نه تنها مشکلاتی برای خریدار ایجاد می‌کند، بلکه سرمایه آنها را در مقابل موج‌های تورمی نیز حفظ نمی‌کند.

بنابراین، بهتر است متقاضیان خودرو قبل از ورود به بازار، زمان بیشتری را به بررسی محصولات موجود اختصاص دهند. علاوه بر مسائل مالی و مدل خودرو، وضعیت خدمات پس از فروش توسط شرکت‌های تولیدکننده و همچنین وضعیت بازار لوازم یدکی خودروی مورد نظر خود را نیز به دقت بررسی کنند.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

قیمت گذاری دنا پلاس توربو اتوماتیک در آستانه تصویب

سجاد ناجی

قیمت انواع خودرو رنا امروز ۶ تیر ۱۴۰۲

mortazavi

تولید خودرو هایما در ایران خودرو رسما متوقف شد

سجاد ناجی

نظر دهید.