مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

چطور ایمنی خودروهای داخلی را بالا ببریم؟

چطور ایمنی خودروهای داخلی را بالا ببریم؟ سال‌هاست که قطعات خودروهای نامرغوب به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا کرده‌اند، اما این اتفاق بیشتر در دهه 90 رخ داد که دهه‌ای از عقب ماندگی صنعت ایران نیز بود. برخی از قطعه سازان به دلیل لابی ها و ارتباطاتی که داشتند، قطعات ضعیف یا مجموعه های دیگر خود را به خطوط تولید می فرستادند. این امر باعث شد تا کیفیت خودروهای تولید داخل روز به روز کاهش یابد. البته در آن زمان تحریم صنعت خودرو توجیهی بود که مدیران وقت به آن اشاره کردند.

چطور ایمنی خودروهای داخلی را بالا ببریم؟

سال‌هاست که قطعات خودروهای نامرغوب به خطوط تولید خودروسازان راه پیدا کرده‌اند، اما این اتفاق بیشتر در دهه ۹۰ رخ داد که دهه‌ای از عقب ماندگی صنعت ایران نیز بود. برخی از قطعه سازان به دلیل لابی ها و ارتباطاتی که داشتند، قطعات ضعیف یا مجموعه های دیگر خود را به خطوط تولید می فرستادند. این امر باعث شد تا کیفیت خودروهای تولید داخل روز به روز کاهش یابد. البته در آن زمان تحریم صنعت خودرو توجیهی بود که مدیران وقت به آن اشاره کردند.

این در حالی است که خودروسازان از ابتدای دولت سیزدهم سیاست تولید خودروهای باکیفیت و ایمن را در پیش گرفتند، بنابراین در مراحل اولیه، وزارت صمت از خودروسازان خواست تا قطعات بی کیفیت را وارد تولید نکنند.

همچنین در ۱۱ اسفندماه ۸ فرمان ریاست جمهوری در بند ۷ به صراحت اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ هرگونه استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت در مونتاژ خودروها اکیدا ممنوع بوده و مقام مسئول باید از تقلید و قاچاق لوازم یدکی اطمینان حاصل کند. به خصوص قطعات پرکاربرد و کارآمد، با ایمنی خودرو سروکار دارند.
دولت سیزدهم با روی کار آمدن با ۲۰۰ هزار خودرو مواجه شد که به دلیل قطعات یدکی در پارکینگ خودروسازان پارک شده بودند، بنابراین وزارت صمت تمام تلاش خود را برای بسته شدن پرونده خودروهای غیرتجاری انجام داد و خوشبختانه در آذرماه امسال خودروسازان با خودروهای معیوب خداحافظی کردند.
از سوی دیگر ارتقای کیفیت خودروها از مهرماه سال گذشته آغاز شد و خودروسازان سعی می کنند خودروهایی را تولید کنند که به دلیل کمبود قطعات پارک شده اند و البته خودروهای جدید را با کیفیت بهتری تولید کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته از کاهش تلفات تصادفات رانندگی خبر داد و گفت: بهبود سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) و ارائه ایربگ در خودروها در بهبود این آمار موفق بوده است. در جلسه علنی روز گذشته شورای اسلامی، حسین گودرزی نماینده دورود و ازنا از وزیر صنعت، معدن و تجارت سوال سوال خود را مطرح کرد تا مورد بررسی قرار بگیرد.
مطلب پیشنهادی: تست تصادف خودروها را چگونه انجام می دهند؟
در متن سوال گدرزی آمده است که بر اساس گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، در تصادف زنجیره ای شهر بهبهان (روز ۱۴۰۰) از ایربگ ۵۹ خودروی حادثه دیده صحبت کرد که هیچ کدام از خودروها ایربگ آنها باز نشده بود. در این صورت با خودروسازان چه برخوردی شده است؟ آیا اراده ای برای همکاری با خودروسازان که افراد را به کام مرگ می کشاند در صنعت وجود دارد، آیا استانداردهای تولید کیسه هوا رعایت می شود؟
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال برای اولین بار آماری از کاهش قربانیان در جاده ها ارائه کرد و اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۰ تعداد کشته شدگان تصادفات کاهش یافته است. به قبایل؛ در سال ۱۳۹۹ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در هر تصادف ۴٫۴ تصادف داشتیم که این میزان در سال ۱۴۰۰ به یک تصادف رسید.وی افزود: البته حتی یک نفر کشته در تصادف غیرقابل قبول است اما از آنجایی که تعداد خودروها افزایش یافته است. ۷۰ درصد شاهد کاهش تلفات جاده ای هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تصادفات عوامل متعددی دارد که ۴۹ درصد آن ناشی از عوامل انسانی، ۳۶ درصد جاده و ۱۵ درصد وسایل نقلیه است.

در ۱۰ سال گذشته اقداماتی برای بهبود ایمنی خودرو از جمله نصب ترمزهای ضد قفل انجام شده است. وی یادآور شد: ایربگ برای خودروها از سال ۹۳ اجباری شده است و در ۱۰ سال گذشته اقدامات دیگری برای ارتقای ایمنی خودروها انجام شده است، بنابراین بهبود کیفیت خودرو کم کم در حال دیده شدن است.
فاطمی امین با اشاره به تصادف زنجیره ای در جاده بهبهان – رامهرمز که بر اساس گزارش پلیس به دلیل مه غلیظ رخ داد، افزود: در این تصادف ۵۸ خودرو با یکدیگر برخورد کردند که اولین خودرو کامیونی بود که با النترا برخورد کرد. اما کیسه هوا باز نشد. در پی این حادثه ناگوار ۳۸ خودروی سواری به صورت زنجیره ای با یکدیگر برخورد کردند که تنها ۱۰ دستگاه از آنها دارای ایربگ بودند.
وی افزود: در همان زمان دستور دادم هیچ خودرویی از این توقفگاه خارج نشود تا همه از نظر ایمنی و ایربگ بررسی شوند. بعداً گزارشی در این زمینه تهیه شد که هم اکنون در کمیسیون ایمنی راه های وزارت راه و شهرسازی موجود است و همزمان سردار اشتری، ناظر وقت نیروی انتظامی در مکاتباتی ۸ موضوع را در حوزه های مختلف مطرح کردند.

به گفته فاطمی امین، ۶ گام برای افزایش ایمنی خودروهای داخلی…

فاطمی امین با اشاره به ۶ اقدامی که در سال گذشته در خصوص ارتقای ایمنی خودروها انجام شده است، گفت: اولین اقدام در این زمینه تغییر تجهیزات و پلتفرم ها است زیرا خودروهایی داریم که به دلیل پلتفرم های قدیمی امنیت کافی ندارند.
وی رعایت استانداردهای ایمنی اجباری و ایجاد مراکز تست در کشور را از دیگر اقدامات در این زمینه برشمرد و گفت: عدم وجود زیرساخت های کافی در این زمینه باعث می شد تا خودروها برای این تست به کشورهای دیگر اعزام شوند که ۶ ماه تا یکسال باید منتظر نتایج تست آنها بمانیم.
برای چهارمین اقدام این وزارتخانه، وزیر صنعت، معدن و تجارت شبیه سازی تصادف را یک عامل مهم دانشت و گفت: کنترل کردن کیفیت در زمان تولید و استفاده کاربردی از فناوری های نوین از جمله اقدامات تاثیرگذار است که در زمینه پیشگری و کاهش ضایعات ناشی از تصادفات انجام می شود.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !
مطالعه بیشتر  سامانه ویرایش خودرو در شهریور ماه باز می شود...

مطالب مرتبط

سایپا + فروش فوری بدون قرعه کشی برای ۴ محصول پرطرفدار!

mortazavi

خطر توقف تولید خودروسازان با ورود چینی ها !

سجاد ناجی

برنامه‌های ایران خودرو برای بهبود کیفیت خودروها

سجاد ناجی

نظر دهید.