مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

افزایش قیمت کامیون های سنگین در هفته اخیر

افزایش قیمت کامیون های سنگین در هفته اخیر نرخ ارز که با افزایش شدید در روزهای اخیر روبه رو بوده، بر تمامی جوانب کشور تاثیر گذاشته است که کامیون های سنگین هم

افزایش قیمت کامیون های سنگین در هفته اخیر

نرخ ارز که با افزایش شدید در روزهای اخیر روبه رو بوده، بر تمامی جوانب کشور تاثیر گذاشته است که کامیون های سنگین هم از آن بی نصیب نماندند و باعث شده که بازار خودرو ماشین های سنگین افزایش قیمت ناگهانی را تجربه کنند، البته در این بین بسیاری از خریدارن دست از خرید کامیون های سنگین کشیده اند و امید دارند که این قیمت ها کمی کاهش پیدا کند.

به گزارش خبر خودرو با ۲۲ شرقی، بازار خودروهای تجاری کشور در سال های اخیر شرایط سختی را تجربه کرده و نتوانسته به ثباتی از نظر عرضه و تقاضا و حتی قیمت دست یابد. علاوه بر تشدید تحریم‌ها علیه ایران از سوی کشورهای غربی، عرضه خودروهای تولید داخل نیز در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بوده که تاثیرات بیشتری بر بازار خودروهای تجاری داشته است.

به دلیل کمبود عرضه و افزایش تقاضا، قیمت خودرو در بازار به شدت افزایش یافته است این امر علاوه بر کاهش عرضه، افزایش نرخ ارز و وابستگی صنعت بازاریابی کشور به تولیدکنندگان خارجی، تأثیر بسزایی بر قیمت ها داشته است. خودروهای تجاری در کشور اکنون اگرچه در یکی دو سال اخیر تولیدکنندگان تجاری کشور پس از کاهش وابستگی و افزایش سطح خصوصی‌سازی موفق به افزایش تولید و عرضه بازار داخلی شده‌اند، اما روند صعودی نرخ ارز در هفته اخیر به این معنی است که بازار این خودروها دوباره به کما می رود و خریداران این خودرو از خرید خودداری می کنند و منتظر می مانند تا نرخ ارز ثابت شود و احتمالا کاهش یابد.

بالا رفتن قیمت خودروهای تجاری با افزایش قیمت دلار

افزایش نرخ ارز صرف نظر از اینکه چه زمانی اتفاق بیفتد، صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. صنعت خودرو به ویژه خودروهای تجاری نیز از این قاعده مستثنی نیست و هرگاه نرخ ارز در کشوری افزایش یابد، عرضه خودروهای تجاری با کاهش قیمت همراه است.

مطالعه بیشتر  مجوز فروش فوق العاده 25 هزار خودرو در هر ماه صادر شد

خبر داغ خودرویی از گرانی خودروها: وزیر صمت دلیل گرانی خودروها را بالا رفتن نرخ ارز دانست…

نبود وسایل نقلیه تجاری کافی در بازار به طور مستقیم بر وسایل نقلیه تجاری و در نتیجه نرخ حمل و نقل تأثیر می گذارد. دور از انتظار نیست که با افزایش نرخ ارز در روزهای تحریم، صنعتی مانند تولید خودروهای تجاری که در حال حاضر نیز وابستگی زیادی به تولیدکنندگان خارجی و اقامتگاه ها دارد، با افزایش قیمت ها همراه شود. قدرت خرید تولیدکنندگان داخلی کاهش می یابد و عرضه این خودروها با مشکل مواجه می شود که این موضوع در کنار کمبود عرضه باعث تورم می شود.

فروش خودروهای تجاری را تا تثبیت ارز متوقف کنید…

به گفته یکی از فعالان بازار خودروهای تجاری کشور، در یکی دو هفته اخیر که دوباره نرخ ارز در کشور افزایش یافته، افزایش قیمت در بازار خودروهای تجاری، کاهش عرضه و تقاضا به همراه داشته است. در همین رابطه، میلاد خاموشیان گفت: مالکان خودروهای تجاری و صاحبان نمایندگی های خودرو طبق روال معمول با شروع افزایش نرخ ارز، ارائه خودروهای تجاری به مشتریان را متوقف کرده و سعی می کنند این خودروها را به همان میزان تا زمانیکه قیمت آنها به یک ثبات نسبی برسد، متوقف کنند.
وی افزود: از سوی دیگر تجربه افزایش نرخ ارز در سال های اخیر نشان می دهد که خریداران این خودروها به امید کاهش مجدد نرخ ارز و کاهش قیمت ها از خرید خودرو از بازار منصرف می شوند.
بورس کالای ایران و تاثیر آن بر فروش ماشین های تجاری
خاموشیان یکی دیگر از مواردی که در ماه های اخیر بازار خودروهای تجاری را تحت تاثیر قرار داده، عرضه منظم کامیون به خودروسازان و آغاز عرضه برخی مدل ها از طریق بورس کالا عنوان کرد. وی در این زمینه اعلام کرد: عرضه برخی خودروها از طریق بورس کالا باعث شده تا متقاضیان خودروهای تجاری برای خرید محصولات مورد نیاز خود از طریق بورس کالا تلاش کنند.
وی همچنین گفت: عرضه کالا با قیمت ارزان‌تر در بازار مبادلات ارزی باعث شده تا خریداران با توجه به تفاوت قیمت خودروهای سواری در کارخانه و بازار تمایل به خرید کالا در بازار داشته باشند. که با خریدن آنها بتوانند سودی به دست آورند.
وی افزود: این موضوع در کنار ارزش نرخ ارز بازار آزاد خودروهای تجاری به ویژه کامیون را تحت تاثیر قرار داده و مشتریان را در یک ماه گذشته از این بازار دور نگه داشته است.

امکان افزایش قیمت خودروهای تجاری در کارخانه ها

این فعال حوزه خودروهای تجاری کشور در ادامه درباره وضعیت قیمت خودروهای تجاری در بازار آزاد اظهار داشت: قیمت خودروهای تجاری از کارخانه هنوز تحت تاثیر نرخ ارز قرار نگرفته است اما بعید نیست قیمت این خودروها در کوتاه مدت با توجه به افزایش نرخ ارز افزایش یابد. ادامه دهید و بازار را با تغییرات بیشتری همراه کنید.”
خاموشیان افزود: بازار آزاد این خودروها با کنترل شرایط بازار و افزایش قیمت منتظر نمی ماند تا قیمت آن از سوی تولیدکنندگان، مالکان و نمایشگاه های این خودروها تعیین شود که آیا خودروی آنها را بفروشند یا نگهداری کنند. با توجه به ارزش پول در حال حاضر، از خرید خودرو خودداری می کنند تا به یک ثبات قیمتی برسد.
وی در پایان گفت: در هر صورت افزایش کم ارزش ارز تاثیر بیشتری بر این بازار خواهد داشت چرا که این بازار هنوز از مشکلات قبلی خارج نشده است و هر مشکل جدید بازار تجاری را برای آن ایجاد می کند. بازار خودروی تجاری کشور آشفته تر از همیشه است.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

اعلام زمان عرضه خودروهای وارداتی در مرحله دوم و سوم سامانه

mortazavi

فروش وانت آریسان نقدی، بدون قرعه کشی و بدون محدودیت!

mortazavi

قیمت جدید برخی از خودروها در بازار اعلام شد

سجاد ناجی

نظر دهید.