مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

ارز واردات خودرو از کجا تامین می شود!؟

ارز واردات خودرو از کجا تامین می شود!؟ در پی گذشت چهار سال ممنوعیت برای واردات خودروهای خارجی، تامین ارز به منظور واردات آنها به چالش کشیده شده است. حالا دولت تصمیم گرفته است تا ارز حاصل از صادرات وارد‌کننده را به عنوان منبع تأمین ارزی برای ورود خودروها در نظر بگیرد.

ارز واردات خودرو از کجا تامین می شود!؟

در پی گذشت چهار سال ممنوعیت برای واردات خودروهای خارجی، تامین ارز به منظور واردات آنها به چالش کشیده شده است. حالا دولت تصمیم گرفته است تا ارز حاصل از صادرات وارد‌کننده را به عنوان منبع تأمین ارزی برای ورود خودروها در نظر بگیرد.

پیشنهاد مسیر تامین ارز از محل صادرات وارد‌کننده، یک طرح که بسیاری از واردکنندگان بزرگ کشور در پی ممنوعیت ورود خودرو به دولت ارائه دادند. این مساله در حالی اتفاق افتاده که بانک مرکزی بارها از آن خودداری کرده بود و به ضرورت مشخص بودن منشأ ارز مورد استفاده در صورت ورود خودرو تأکید داشته بود. حالا به نظر می‌رسد که بانک مرکزی دیگر راهکاری جز پذیرش این مسیر ندارد؛ چرا که بعد از گذشت بیش از یک سال از ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای صفر، همچنان ورود خودروهای خارجی در حال اجرا است.

حالا باید دید که آیا با مشخص شدن مسیر تامین ارز برای واردات خودرو، ورود خودروهای خارجی سرعت گرفته و به بازار عرضه می‌شوند یا خیر. در این زمینه، معاون وزیر صمت خوش‌بینی خود را ابراز کرده و اظهار داشته که هیچ مشکلی بر سر راه تامین ارز برای واردات وجود ندارد. مهدی ضیغمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این موضوع را بیان کرده و تأکید کرده است که تامین ارز برای واردات خودروها از محل ارز صادراتِ همان واردکننده و همچنین برای محصولات غیر، که الزاماً به عرضه ارز در سامانه نیما نیاز ندارند، صورت می‌گیرد.

وی در توضیحات تکمیلی افزود که واردکننده خودرو، ارز موردنیاز برای واردات را از محل صادرات خود و همچنین محصولات غیر، که الزامی به عرضه ارز در سامانه نیما نداشته باشند، تامین می‌کند. این ممکن است هر نوع کالایی شامل شود، با شرط آنکه در گروه کالایی که مشمول می‌شود، الزامی برای عرضه ارز حاصل از صادرات آن کالا در سامانه نیما وجود نداشته باشد.

مطالعه بیشتر  اعلام ایران خودرو برای خدمات پس از فروش پیشرفته "خودروی تارا"

وی تأکید می‌کند که صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولاد، فلزات رنگین و هیدروکربن‌ها ملزم به عرضه ارز حاصل از صادرات خود در سامانه نیما هستند. در حقیقت، در کمیسیون اقدام ارزی، بر اساس قوانین مشخص، تعیین شده است که برخی گروه‌های کالایی وظیفه دارند ارز حاصل از صادرات خود را در نیما عرضه کنند، و این صادرکنندگان نمی‌توانند کوتاژهای صادراتی خود را برای واردات سایر کالاها استفاده کنند.

قیمت روز خودرو

ضیغمی توضیح داد که برخی از گروه‌های کالایی، همچون خودرو، نمی‌توانند از ارز نیمایی استفاده کنند. وی اشاره کرد: «البته سال گذشته در مدت کوتاهی ارز نیمایی به واردات خودرو تخصیص یافت، اما از اواخر سال گذشته تاکنون، واردات خودرو از محل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیر و ارز حاصل از صادرات گروه‌های کالایی مجاز شده که بتوانند کوتاژ صادراتی‌شان را برای واردات سایر کالاها واگذار کنند.»

وی تاکید کرد که افراد می‌توانند ارز حاصل از صادراتشان را به صورت توافقی و براساس پروتکل مشخص به واردکننده خودرو بفروشند و الزامی نیست که واردکننده خودرو ارز خود را از یک صادرکننده خاص خریداری کند. اما حتما باید این معامله در صرافی تحت نظر بانک مرکزی انجام شود.

ضیغمی در مورد واردات خودروهای دست‌دوم اظهار کرده است که تا کنون هیچ خودروی دست‌دومی به گمرکات کشور وارد نشده است. این امر به دلیل عدم نهایی شدن آیین‌نامه اجرایی لایحه دوفوریتی تصویب شده در مجلس است. او افزوده که رفت‌وبرگشت‌های کارشناسی صورت گرفته است، اما آیین‌نامه اجرایی هنوز نهایی نشده و به همین دلیل واردات خودروهای دست‌دوم انجام نشده است.

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

معرفی امکانات و آپشن های تارا اتوماتیک

سجاد ناجی

تسریع در اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی صورت گیرد

سجاد ناجی

ایران خودرو ریرا به زودی رونمایی می شود

سجاد ناجی

نظر دهید.