مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

برای پایان قیمت گذاری دستوری تا کی منتظر بمانیم؟

اخبار خودرو برای امروز | برای پایان قیمت گذاری دستوری تا کی منتظر بمانیم؟ برای پایان قیمت گذاری دستوری تا کی منتظر بمانیم؟ در سال های اخیر صحبت های زیادی

اخبار خودرو برای امروز | برای پایان قیمت گذاری دستوری تا کی منتظر بمانیم؟

در سال های اخیر صحبت های زیادی از اینکه قیمت گذاری دستوری چه زمانی اتفاق خواهد افتاد، انجام شده بود که البته هنوز هم چالش های زیادی با این مسئله داریم!! با قیمت گذاری دستوری شاهد این بودیم که ضررهای زیادی متوجه هر دو طرف فروشنده و خریدار شده بود که به مواردی همچون افزایش بدهی خودروسازان، بالا رفتن شدید قیمت ها، افزایش قیمت بی دلیل در بازار آزاد خودرو و … اشاره کرد. روزهایی ست که صحبت از آزادسازی قیمت ها شده است و هیچ یک از خودروسازان نیز کوچکترین اظهار نظری در مورد آن نداشته اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی در مورد حذف قیمت گذاری دستوری به تازگی صحبت کرده بود که برای محصولات ایران خودرو و سایپا تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد که بعد از باید سهام تودلی شرکت ها نیز واگذار شود تا توانایی واگذاری سهام دولت نیز وجود داشته باشد.

خودروی فیدلیتی

اما منظور از سهام تودلی چیست!؟ بدین معنی ست که برای واگذار کردن خودروسازی که سهامدار یک شرکت دیگر است در ابتدا باید تعیین و تکلیف سهام آن شرکت شفاف سازی و سپس مشخص شود و از همین رو، سهام آن شرکت، سهام تودلی خودروساز است. 

اما چطور می توان بندو بساط لاتاری خودروها را جمع آوری کرد؟! اگر دنبال کننده اخبار خودرویی روز ایران باشید، قطعا می دانید که مدت زمانیست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با عرضه خودروهای تولید داخل در بورس کالا صحبت کرده است و این به علاوه خودروهای وارداتی است که واگذاری آنها به مشتری صرفا از طریق بورس کالا انجام خواهد شد و براساس وعده وعیدهای داده شده، عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا صورت میگیرد و امیدوار هستیم که به یک نتیجه گیری خوبی در بورس کالا برسیم و همانطور که می دانید، تنها مشکل خودروسازها قیمت گذاری دستوری نیست!!!

مطالعه بیشتر  سقوط قیمت دنا در بازار آزاد 3 مهرماه 1402

به دنبال چنین اقدامی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار، قرار بر این شده که تا پایان امسال قیمت گذاری دستوری حذف شود که این موضوع توسط دو خودروساز بزرگ ایرانی، سایپا و ایران خودرو پیگیری شد اما جوابی که از سوی ایران خودرو دریافت شد این بود که ما نیز تابع مصوبات قانون هستیم…. سایپا نیز در این مورد هنوز اظهار نظری نکرده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در این مورد نظر خود را تابع نظرات خودروسازان دانست اما با پیگیری های انجام شده، سخنگوی این وزارتخانه برای نظر قطعی قول هایی داد که تا به این لحظه نیز پاسخی دریافت نشده است.

نمایشگاه خودروی اصفهان: حضور فونیکس FX

همانطور که به یاد داریم، در نیمه دوم سال گذشته بود که مسئولیت قیمت گذاری خودروها از شورای رقابت سلب شد و در آبان ماه سال ۱۴۰۰ صحبت هایی از طرف مدیر کل وقت صنایع حمل ونقل وزارت صمت درباره اینکه مسئولیت قیمت گذاری خودروها همچنان باید به عهده شورای رقابت باشد، ارائه کرده بود که:

موضوع تنظیم بازار خودرو به عهده وزارت صمت محول شده است  و استراتژی هایی برای قیمت گذاری خودرو به کار گرفته شده که طبق آن قیمت خودروهایی که توسط خودروسازان به بازار خودرو عرضه می شود، با محاسبه قیمت تمام شده و سود قانونی است که به تایید نهاد ناظر هم رسیده باشد.

پس از مدت زمان کوتاهی، وزیر صنعت، معدن و تجارت جناب سیدرضا فاطمی امین، خبری از سوی واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که این مسئولیت به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است..

مطالعه بیشتر  ممانعت از ورود خودرو بالای 25 هزار دلار

اما سوالی که پیش می آید این است که چرا خودروسازان با وجود اینکه حذف قیمت گذاری دستوری می تواند به حل بسیار زیادی از مشکلات آنها کمک کند و با واقعی تر شدن قیمت خودروها ضمن اینکه عرضه آنها در بورس کالا نیز انجام می شود و با استقبال زیادی روبه رو است، باز هم ترجیح داده اند که سکوت اختیار کنند!!!!

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

بهمن موتور بدون مجوز خودروهایش را گران کرد

mortazavi

شیب تند افزایش قیمت خودرو

سجاد ناجی

مجهز شدن وانت نیسان به دی لایت

mortazavi

نظر دهید.