مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

طرح اجرای مالیات برای خودروهای لوکس و گرانقیمت

طرح اجرای مالیات برای خودروهای لوکس و گرانقیمت افزایش قیمت روزانه و بعضا ساعتی اقلام مختلف فوری و غیر فوری اکنون یک رویکرد عادی تلقی می شود تا جایی که محصولات ساده تر پس از جستجوی سریع در فضای آنلاین به فروش می رسند تا خریدار و فروشنده در معاملات روزانه از کالاهای مختلف متضرر نشوند. در این میان، اصطلاح لوکس که تا کنون تنها با تعداد محدودی از محصولات و خدمات همراه بود، روز به روز فراگیرتر می شود. از سوی دیگر، به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، مالیات بر خودروها و آپارتمان های لوکس بیشتر قابل بررسی است.

طرح اجرای مالیات برای خودروهای لوکس و گرانقیمت

افزایش قیمت روزانه و بعضا ساعتی اقلام مختلف فوری و غیر فوری اکنون یک رویکرد عادی تلقی می شود تا جایی که محصولات ساده تر پس از جستجوی سریع در فضای آنلاین به فروش می رسند تا خریدار و فروشنده در معاملات روزانه از کالاهای مختلف متضرر نشوند. در این میان، اصطلاح لوکس که تا کنون تنها با تعداد محدودی از محصولات و خدمات همراه بود، روز به روز فراگیرتر می شود. از سوی دیگر، به گفته بسیاری از کارشناسان این حوزه، مالیات بر خودروها و آپارتمان های لوکس بیشتر قابل بررسی است.
با توجه به افزایش قیمت برخی خودروها که تاکنون در رده معمولی قرار داشتند، در رده لوکس قرار گرفته اند و باید طبق تورم روز افزون و هنجارهای جدید مالیات پرداخته شود.
تا همین چند سال پیش با پرداخت ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان می شد بهترین و مدرن ترین خودروی خارجی را خریداری کرد و حالا با این مبلغ می توان یک خودروی داخلی ساده که این افراد تصور می کنند اصلی ترین مالیات دهندگان خخود دولت است که گویا کنترلی برای قیمت ها ندارد.

نابسامانی در نظام مالیاتی برای خودروهای لوکس

بابک صدرایی کارشناس خودرو به رسانه های خبر ایرانی گفت: اجرا شدن طرح مالیات بر خودروهای لاکچری که خودروهای خارجی هستند، در حالی است که هم راستا با آن واردات به داخل کشور و هزینه بالای عوارض و گمرک روبه رو شده است که این هزینه بسیار بیشتر از هزینه برآورد شده مالیاتی و پرداختی های صورت گرفته می باشد که بی عدالتی و بی نظمی را در این خصوص نشان می دهد.

وی افزود: خودروهای گرانقیمتی که اکنون دولت آن را لوکس می نامد به دلیل سیاست های غلط و طراحی های غلط دولت گران شده است.

همچنین نحوه برآورد نرخ مالیات با توجه به افزایش مستمر نرخ تورم سالانه و اینکه آیا کاهش ارزش این خودروها در فرآیند تعیین نرخ مالیات لحاظ شده است یا خیر، مشخص نیست.

چرا دولت در زمینه طرح مالیات بدون شفاف سازی عمل می کند؟

صدرائی ادامه داد: مشخص نیست دولت از مالیات هایی که دریافت می کند چقدر هزینه می کند و آیا می خواهد بر اساس آن اقدام کند مانند جمع آوری خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا، بهبود شرایط حمل و نقل، کاهش قیمت خودرو یا خیر.
این رویکرد نیازمند اطلاعات شفاف و عملکرد مثبت دولت در این زمینه است. بنابراین، مالیات دولتی باید در یک سیاست برد-برد اجرا شود. این کارشناس می گوید: در اکثر کشورهای دنیا مالیات در بخش های مختلف با سیستم مالیاتی قوی اجرا می شود و این شامل خودرو نیز می شود.
اما قیمت خودرو در این کشورها نسبت به ایران پایین است و از طرفی عوارض مالیاتی و گمرکی وجود ندارد یا این عدد کمتر از ایران است.
از سوی دیگر، کاربران می توانند به نحوه هزینه پرداخت مالیات بر مردم دسترسی داشته باشند تا در آینده با اطمینان خاطر بیشتری مالیات خود را پرداخت کنند.
وی اعلام برنامه های دولت و نهادهای ذیربط در مالیات خودروهای لوکس و تبیین نحوه اجرای آن را بهترین راه برای اجرای این طرح در کشور می داند تا شاهد اجرای آن به خوبی باشیم.

خودروهای یک میلیاردی و مالیات تعیین شده برای آنها چگونه محاسبه می شود؟

بر اساس این گزارش مالکان خودروهای بیش از یک میلیارد باید مالیات پرداخت کنند و این موضوع شفافیت لازم را دارد. همچنین مجلس شورای اسلامی این قانون را در سال ۱۴۰۰ وضع کرد و حتی در سال جاری نیز اجرا می شود.

مهم ترین نکته ای که باید گفت این است که خودروهای زیر یک میلیارد از شمول قانون مالیات بر خودروهای لوکس چند میلیاردی معاف هستند و نیازی به پرداخت مبلغی ندارند.
مطلب خبری جدید: سومین فرمول قیمت گذاری خودرو چیست؟
خودروهایی که ارزش آنها بالای یک میلیارد است باید در زمان مشخص شده مالیات خودروهای خود را بپردازند و اگر مالک خودرویی، ارزش ریالی خودرویش بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد باید سالانه ۱ درصد از مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کنند.
همچنین اگر خودروی وی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ارزش داشته باشد باید سالانه ۱ درصد از ۵۰۰ میلیون معادل ۵ میلیون تومان را به عنوان مالیات پرداخت کند. مدارک مورد نیاز برای صدور اظهارنامه مالیاتی برای نقل و انتقال خودرو مشمول مالیات ممنوع می باشد.
همچنان این نکته باید مدنظر قرار بگیرد که قبل از خرید و پرداخت پول، اظهارنامه مالیاتی از فروشنده اخذ خواهد شد و برای صدور اظهارنامه مالیاتی باید مدارک تحویل داده شوند که شامل:
  • کارت ملي و شناسنامه
و همچنین در ادامه مدرک شناسايي مالکيت خودرو
  • سند کمپاني خودرو
  • سند قطعي يا بنچاق
  • قرارداد اجاره به شرط تمليک
  • برگ ترخيص از گمرک
  • وکالت نامه و نامه مزايده)
  • برگ سبز
مطالعه بیشتر  وانت کارا با افزایش شدید قیمت در کارخانه

نحوه اطلاع از مبلغ دقیق مالیات خودروهای لوکس

در ادامه این گزارش لازم به ذکر است که: بر اساس قانون مصوب شورای اسلامی، مالیات بر خودروهای لوکس باید اجرایی شود و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی این قانون را رعایت کنند.برای پرداخت مالیات خود باید از مشاور مالیاتی حرفه ای استفاده کنند تا در هنگام انتقال خودرو مشکلات مالیاتی برای شما پیش نیاید.

علاوه بر مالیات، خرید بیمه بدنه یکی دیگر از دغدغه های رانندگان لوکس است زیرا هزینه های تعمیر و تعویض قطعات این خودروها بسیار بالاست.
زیرا اکثر صاحبان خودروهای گران قیمت برای آسودگی خاطر، بیمه خودرو را خریداری می کنند. از سوی دیگر، تحریم ها ساختار رژیم ایران را تغییر داده است و این بار پرداخت مالیات نصیب ثروتمندانی می شود که خودروهای لوکس دارند. همچنین دیگر هزینه سالیانه فروش نفت نیز قادر نیست به تنهایی پاسخگو باشد که در این شرایط درآمد از طریق فروش نفت کاهش پیدا کرده است و قانون پایه مالیاتی نیز روند صعودی داشته است.
دولت تصمیم گرفته است برای کاهش فشار اقتصادی ناشی از مالیات بر درآمد پایین، ماهانه یا سالانه میلیاردی در قالب صورت‌حساب مالیات خودرو از ثروتمندان جمع‌آوری کند.
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

افزایش قیمت چندین باره محصولات مدیران خودرو

سجاد ناجی

انواع ساندرو در قیمت روز ۳۰ فروردین ماه

mortazavi

فروش ویژه بیستون T77 از فردا سه شنبه ۱۵ اسفند

mortazavi

نظر دهید.