مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

شرح جزئیاتی از آیین نامه واردات خودرو

شرح جزئیاتی از آیین نامه واردات خودرو عضو کمیسیون صنایع مجلس، لطف الله سیاهکلی طی نشستی که با یکی از رسانه های خبری خودرو داشت، در خصوص واردات خودرو و آئین نامه آن اظهارات خود را این چنین بیان کرد: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط وزارت صمت تنظیم شده و در حال حاضر منتظر تایید دولت برای واردات می‌باشد. بدون تردید، می‌توانیم بگوییم که این آیین‌نامه به اندازه کافی جامع و کارآمد است که هر کارشناس و نماینده‌ای که آن را بررسی کرده، از کیفیت و کاملی آن تحسین نموده است.

شرح جزئیاتی از آیین نامه واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس، لطف الله سیاهکلی طی نشستی که با یکی از رسانه های خبری خودرو داشت، در خصوص واردات خودرو و آئین نامه آن اظهارات خود را این چنین بیان کرد:

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط وزارت صمت تنظیم شده و در حال حاضر منتظر تایید دولت برای واردات می‌باشد. بدون تردید، می‌توانیم بگوییم که این آیین‌نامه به اندازه کافی جامع و کارآمد است که هر کارشناس و نماینده‌ای که آن را بررسی کرده، از کیفیت و کاملی آن تحسین نموده است.

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت آخرین تغییرات در واردات خودروهای کارکرده و اجرای این قانون توضیح داد: این قانون به تصویب مجلس رسیده است و در حال حاضر منتظر تصویب آیین‌نامه تنظیمی از سوی دولت برای واردات خودروهای کارکرده هستیم.

وی افزود: تا آنجا که مطلع هستیم، آیین‌نامه جامع و کاملی توسط وزارت صمت با همکاری مجلس تدوین شده است. بنا به تجربه و مشارکت من به عنوان نماینده مجلس در فرآیند تدوین این آیین‌نامه، می‌توانم با اطمینان بگویم که این آیین‌نامه به اندازه کافی جامع و کارآمد است که هر کارشناس و نماینده‌ای که آن را مورد بررسی قرار داده، از کیفیت و اهمیت آن تحسین کرده است.

سیاهکلی ادامه داد: اگر آیین‌نامه با همان کیفیتی که توسط کارشناسان وزارت تدوین شده و توسط نمایندگان مجلس تصویب گردد و دولت به همین شکل آن را تصویب کند، می‌توانیم به امیدواری انتظار داشته باشیم که فرآیند واردات به سرعت اجرا شود.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اهمیت و جامعیت آیین‌نامه، امیدوار است که دولت آن را به سرعت تصویب کند و افزود: ما از وزیر صمت خواسته‌ایم و ایشان نیز قول داده‌اند که آیین‌نامه را به اولویت خود در دولت قرار دهند و در اسرع وقت به تصویب آن برسانند. در این راستا، مجلس نیز از دولت خواهان است که این مسئله را به دستور کار خود قرار دهد و به اولویت بخشد تا آیین‌نامه به سرعت تصویب شود.

مطالعه بیشتر  ایران خودرو و سایپا قیمت امروز 28 شهریور

او اظهار کرد: با تصویب این آیین‌نامه، فرآیند واردات خودروهای کارکرده به سرعت اجرایی خواهد شد و مردم قادر خواهند بود مشاهده کنند که دولت و مجلس در راستای رفع مشکلات و نیازهای آن‌ها، گام‌های عملی برداشته و تلاش می‌کنند.

اما جزئیات آئین نامه واردات خودرو چه مواردی است؟

سیاهکلی به تفصیل جزئیات آیین‌نامه تنظیمی وزارت صمت را تشریح کرد و بیان کرد: در این آیین‌نامه آمده است که افراد می‌توانند از ارزهای خود که از منابع خارجی، صادرات محصولات خود یا صادرات دیگران ناشی شده است، برای واردات خودرو استفاده کنند.

وی افزود: به وضوح می‌توان اظهار کرد که این آیین‌نامه ابهامات ارزی را به‌طور کامل برطرف کرده است و تعیین کرده که اگر دولت نتواند ارز را تامین کند، می‌توان از ارزها برای واردات استفاده کرد و مشکل را حل نمود. بنابراین، این موضوع نیازمند تلاش و همکاری دولت است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس به لزوم اجرای مقررات در خصوص اسقاط خودرو در آیین‌نامه اشاره کرد و توضیح داد: در این آیین‌نامه به طور ویژه تاکید شده است که وارد کردن یک خودرو باید همراه با اسقاط یک خودرو دیگر در داخل کشور باشد. این یک تدابیر بسیار مثبت و موثر در جهت حفظ محیط زیست است. به این ترتیب، خودروهای ناایمن و با مصرف سوخت بالا که به محیط زیست آسیب می‌زنند، از دوران عمر خود خارج می‌شوند و به این ترتیب به بهبود شرایط محیط زیست کمک می‌کنند.

سیاهکلی اظهار کرد: نکته بعدی در آیین‌نامه، واردات خودروهای کارکرده توسط افراد حقیقی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این آیین‌نامه تصریح می‌کند که افرادی که تمایل به وارد کردن یک خودرو به کشور دارند، نیازی به ثبت سفارش ندارند و می‌توانند بدون ثبت سفارش خودرو را وارد کنند.

مطالعه بیشتر  نا امیدی واردکنندگان خودرو به تصویب نهایی واردات 60 هزار خودرو

نماینده مردم قزوین و البرز در مجلس افزود: اما اگر کسی تمایل داشته باشد بیش از یک خودرو وارد کشور کند، در این صورت باید ثبت سفارش انجام دهد. این دیدگاه یکی از نقاط قوت آیین‌نامه است که به درستی مسئله را مدیریت کرده و راه حلی کامل برای آن ارائه کرده است.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: موضوع بعدی در این آیین‌نامه، استانداردهای قابل قبول را توسط اداره استاندارد مشخص کرده است. این استانداردها شامل استانداردهای اروپا، چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ژاپن می‌شوند و آیین‌نامه تصریح کرده است که خودروهای وارد شده با این برندها نیاز به تاییدیه ندارند. همچنین، اگر خودرویی از خارج از این برندها وارد کشور شود، باید استاندارد ۸۵گانه را پاس کند. بنابراین، سازمان استاندارد نیز در این زمینه همکاری حرفه‌ای خود را انجام داده است.

وی در پایان اظهار کرد: بنابراین، مجلس و بخش‌های مختلف دولت، از جمله سازمان استاندارد و سازمان حفاظت از محیط زیست، همکاری موثری در تدوین آیین نامه واردات خودرو انجام دادند که بسیار جامع و کامل است و قابلیت اجرایی دارد. اکنون منتظر هستیم تا دولت این آیین‌نامه را تصویب کرده و اجرای آن را آغاز کند.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

حمایت مجلس از اقدامات سایپا در تولید خودروی داخلی

سجاد ناجی

پایان قرعه کشی فروش فوری سایپا

سجاد ناجی

کاهش قیمت محصولات مدیران خودرو

سجاد ناجی

نظر دهید.