مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی

آیا در روزهای آخر سال خرید خودرو منطقی است؟

خرید خودرو | قیمت خودرو | روزهای آخر سال | خرید خودرو در ۱۴۰۰ | سایت اخبار خودرو | انواع خودرو در بازار ایران

به گفته نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران، کاشانی نسب؛ آنچنان خریداری در بازار نیست و بیشتر کسانی که خریدار واقعی هستند در بازار حضور دارند و به گزارش سایت اخبار خودرو ۲۲ شرقی، در روزهای پایانی آخر سال برعکس سالهای گذشته بازار خودرو در رکود عمیقی قرار دارد و خرید و فروش ها نیز به کمترین میزان خود در مقایسه با سال های قبل است.

تقریبا از اواسط آبان ماه و با کاهش نسبی نرخ ارز، بازار خودرو بسیار تحت تاثیر قرار گرفته و قیمت ها نیز در حال افزایش هستند به همان نسبت نیز مشتریان کاهش پیدا کرده اند و رکود عمیقی در بازار وجود دارد.

اما ریزش قیمت ها نیز باعث نشد که خریداران ترغیب شده و اقدام به خرید کنند و به گفته برخی فعالان بازار از آنجائیکه وجود تحریم ها باعث شده تا حجم تولیدات افزایش پیدا کند و شرایط نیز برای خرید خودروها آسان شود.

کاهش قیمت ها باعث ترس شده و همین سبب شده تا عرضه خودرو در هفته پایانی اسفند ماه و حتی در دنیای مجازی نیز در محدوده های همیشگی نقاط مختلف تهران بیشتر شود.

این می تواند نشانه ای باشد برای کاهش بیشتر قیمت ها و فعالان بازار خودرو شرطی را برای تحقق آن نیز در نظر بگیرند. کاهش قیمت در گرو ماندگاری شرایط در بازار ارز است و بالا رفتن نرخ ارز می تواند زمینه را برای رشد دوباره قیمت با پیشگیری از کاهش بیشتر قیمت ها در بازار مهیا کند.

مطالعه بیشتر  سردرگمی و شوک در بازار خودرو

تنها کمتر از چند روز به پایان سال باقی مانده است و بازار خودرو در جو آرامی قرار دارد و به جزء مشتریان واقعی کسی برای خرید خودرو به بازار مراجعه نمی کند. در چنین شرایطی خودروسازان عرضه را بیشتر و حتی شرایط فروش قسطی را هم شروع کرده اند و این اقدام می تواند سرآغازی برای تغییر مسیر بازار خودرو در ماههای آتی باشد.

در روز جمعه ۲۲ اسفند که هوا بارانی بود باز هم باعث نشد تا فروشندگان برای فروش خودرو دست نگه دارند و در مرکز خرید و فروش خودرو در چیتگر تعداد زیادی خودرو در سایت های مختلف این مرکز برای فروش عرضه می شد.

همچنین در شرق تهران نیز خودروهای بسیار زیادی برای فروش قرار گرفته بود و به گفته برخی فعالان در بازار خودرو، ممکن است در فروردین و اردیبهشت قیمت خودروها کاهش پیدا کند اما براساس صحبت های سعید موتمنی، رئیس نمایشگاه داران در سال ۱۴۰۰ بازار خودرو به ثبات خواهد رسید.

معامله گران حرفه ای اعتقاد دارند که با خروج سرمایه گذاران از بازار روند افزایشی قیمت ها متوقف می شود و افزایش تولید حباب در بازار نیز شکسته خواهد شد و خرید با تنها هدف مصرف می تواند گزینه ای مناسب باشد.

در نقاط مختلف تهران، وجود ازدحام خودروهای عرضه شده باعث شده تا معاملات کمتری انجام شود و تنها خریداران و مصرف کنندگان واقعی دست به خرید می زنند. تعداد دلالان همچنین بسیار کمتر شده است و بعضی مالکان خودروهای صفر نیز برای فروش اقدام کرده اند.

عرضه خودروهای صفر کیلومتر در سال های ۹۸ و ۹۹ با توجه به تحویل برخی خودروهای تولید ۱۴۰۰، ارزششان در روزهای آینده را کمتر کرده است و سود کمتری نصیب مالکان خودرو شده است.

مطالعه بیشتر  تاریخ عرضه کامیون و کامیونت در بورس کالا 15 اسفندماه

این موضوع نشان دهنده این است که بخش بزرگی از خریداران با هدف استفاده از خودرو به قصد سرمایه گذاری نسبت به خرید آن اقدام کرده اند و نزدیک شدن به زمان عرضه و تحویل خودروهای مدل ۱۴۰۰ می تواند باعث ریزش قیمت خودروهای مدل ۹۸، ۹۹ شود.

ضمن اینکه این رکود عمیق در بازار کاملا نشان می دهد که رونق در بازار به این زودی ها اتفاق نخواهد افتاد و طبق این شرایط می توان پیش بینی کرد که با توجه به افت مدل، گرفتن مالیات از خودروهای میلیاردی، وارد نشدن خودروهای خارجی، نوسانات نرخ ارز و دیگر موارد گشایشی در بازار خودرو ایجاد نخواهد کرد.

اگر اتفاق خاصی در دنیای سیاست و اقتصاد رخ ندهد رکود بازار تا نیمه سال ۱۴۰۰ نیز ادامه دار خواهد بود و اما این نکته را باید مدنظر قرار داد که انتخابات ریاست جمهوری می تواند قیمت ها را تکان دهد!

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

تصمیم شورای رقابت برای فروش ۱۲۰ هزار خودرو به قیمت آزاد چیست؟

mortazavi

مشخصات کامیون فورس ۶ تن، ۸ تن، ۱۲ تن و ۶ تن کابین خوابدار

mortazavi

فروش ۲۰۷ ایران خودرو با شرایط جدیدی اعلام شد…

mortazavi

نظر دهید.