مجله خبری 22 شرقی
اخبار داخلی مطلب ویژه

آیا حجم موتور بر روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیرگذار است؟

آیا حجم موتور بر روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیرگذار است؟ وجود بند و قوانین سخت و بعضا عجیب در زمینه واردات خودرو، علاوه بر تعقیب و تبعیض، ممکن است موجب ایجاد رانت‌های جدید برای گروه‌های خاصی شود و حتی باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی گردد.

آیا حجم موتور بر روی قیمت خودروهای وارداتی تاثیرگذار است؟

وجود بند و قوانین سخت و بعضا عجیب در زمینه واردات خودرو، علاوه بر سخت تر شدن مسیر واردات، ممکن است موجب ایجاد رانت‌های جدید برای گروه‌های خاصی شود و حتی باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی گردد.

پس از تصویب جزئیات لایحه واردات خودروهای صفر کیلومتر در تاریخ دوم آبان ماه ۱۴۰۱، کارشناسان و منتقدان این آیین‌نامه، ایرادات بسیاری را در بندهای آن شناسایی کردند.

یکی از مقررات سخت‌گیرانه و محدودکننده در این آیین‌نامه، ممنوعیت واردات خودروها با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی است که در نسخه‌های گذشته نیز اعمال می‌شد.

با این وجود، آیا قیمت خودروهای وارداتی بالا می رود؟

مشاهده مقررات سختگیرانه در زمینه واردات خودرو حاکی از این است که انتخاب‌های در دسترس برای واردکنندگان بسیار محدود شده است.

مصطفی خدری، عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو، در یک نشست مشترک دو کمیسیون اتاق تهران توضیح داد: اگر محدودیت‌های مرتبط با حجم موتور به کار نگیرند، خودروهایی که دارای پیشرانه با حجم بالا هستند، قطعاً منجر به افزایش قیمت خواهند شد و در نتیجه، قیمت دیگر خودروها نیز افزایش خواهد یافت.

بی‌گمان، یکی از مقررات سختگیرانه و گاهاً عجیب در زمینه واردات خودروها، محدودیت حجم موتور است. به عنوان یک مثال، تعرفه گمرکی برای واردات خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ سی‌سی، از ۱۶ درصد تا ۹۱ درصد تصویب شده است. سپس برای پیشرانه‌های با حجم ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ سی‌سی، این تعرفه به ۱۳۱ درصد افزایش می‌یابد که بسیار بالاست.

از سوی دیگر، این محدودیت‌ها منجر به ایجاد رانت برای گروه‌های خاص در جامعه می‌شوند. به عنوان مثال، واردات خودروهای لوکس بدون تعرفه گمرکی و بدون تحت قوانین سختگیرانه برای فوتبالیست‌های جام جهانی، نمونه‌ای بارز از این موضوع است.

مطالعه بیشتر  واردات خودرو 5 هزار و 500 دلاری با کیفیت بسیار عالی

به گفته علی سلیمی، مدیر کل گمرک بوشهر، تاکنون ۳۲ مجوز برای واردات خودروهای خارجی برای بازیکنان تیم ملی فوتبال صادر شده است. تاکنون ۲۱ دستگاه از این خودروها به گمرک بوشهر وارد شده‌اند. از این تعداد، ۸ دستگاه در مراحل تشریفات گمرکی قرار دارند و تاکنون ۱۳ دستگاه از گمرک بوشهر ترخیص شده‌اند. از کل مجوزهای صادر شده، ۱۱ دستگاه خودرو هنوز به گمرک وارد نشده‌اند.

جدول قیمت کرمان موتور 

این افراد مجاز به واردات خودروهای لوکس با حجم موتور ۲٫۹ لیتری یا ۳ لیتری هستند، در حالی که قبلاً چنین خودرویی در کشور موجود نبود. این وضعیت باعث ایجاد رانت برای این افراد شده تا بتوانند گاهی اوقات قیمت‌هایی تا ۸۰ میلیارد تومان را برای خرید و واردات خودروهای لوکس اختصاص دهند.

سازمان استاندارد آماده ورود میلیون ها خودرو است…

در نشست امروز با خبرنگاران، مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: “ادعای مانع‌تراشی سازمان استاندارد برای واردات خودرو تماماً دروغ است. ما برای واردات میلیون‌ها خودرو، آمادگی لازم را داریم و فرقی نمی‌کند که خودروی صفر کیلومتر باشد یا کارکرده.”

مهدی اسلام‌پناه ادامه داد: “در حال حاضر، ۶ هزار دستگاه خودروی صفر کیلومتر وارد کشور شده‌اند و نصف این تعداد از آن‌ها ترخیص شده است. باید توجه داشته باشیم که هر خودرویی که در گمرک اظهار می‌شود، مشروط بر این است که گواهی مطابقت داشته باشد، طی ۲۴ ساعت ترخیص خواهد شد.”

با توجه به توضیحات رئیس سازمان ملی استاندارد، مشکل اصلی در روند کند شدن واردات خودروها از سوی این سازمان نبوده و علاوه بر کمبود ارز، احتمالاً دلیل اصلی این مشکل قوانین سختگیرانه برای واردات خودروهای صفر کیلومتر است.

مطالعه بیشتر  هایما 100 میلیون تومان کاهش قیمت خورد....
اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فروش حواله های خودرو توسط دلالان

سجاد ناجی

کمیسیون صنایع مجلس به دنبال قانونی کردن فروش محصولات در بورس کالا

سجاد ناجی

محمود خیامی، بنیانگذار ایران ناسیونال درگذشت !

Sajjad Amanian

نظر دهید.