مجله خبری 22 شرقی
اخبار خارجی

بزرگترین سهامدار و رقیب تسلا عربستان سعودی شد!

بزرگترین سهامدار و رقیب تسلا عربستان سعودی شد! صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی 915 میلیون دلار دیگر در شرکت لوسید موتورز، سازنده خودروهای الکتریک

تازه ترین خبرهای خودروسازان خارجی در دنیا | بزرگترین سهامدار و رقیب تسلا عربستان سعودی شد!

عربستان سعودی در طی اقدامی با سرمایه گذاری ۹۱۵ میلیون دلاری در شرکت لوسید موتورز، یکی از جدی ترین رقیبان تسلا شد! به عبارتی دیگر، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی ۹۱۵ میلیون دلار دیگر در شرکت لوسید موتورز، سازنده خودروهای الکتریکی لوکس سرمایه گذاری کرده است. این صندوق در حال حاضر بزرگترین سهامدار لوسید موتورز است و ۶۲ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

علاوه بر ۹۱۵ میلیون دلار عربستان سعودی، لوسید موتورز ۶۰۰ میلیون دلار دیگر از طریق عرضه سهام به دست آورد. خودروهای برقی در دهه گذشته راه طولانی را پیموده اند. در سال ۲۰۰۸، زمانی که اولین نسل تسلا رودستر وارد بازار شد، خودروی الکتریکی پدیده عجیبی بود. تسلا اولین شرکتی نبود که خودروی الکتریکی تولید کرد، اما اولین خودروی تولید انبوهی بود که اجازه رانندگی در جاده ها را پیدا کرد. اکنون شرکت هایی مانند جنرال موتورز، مرسدس بنز، فولکس واگن، کیا و هیوندای به تولیدکنندگان خودروهای برقی پیوسته اند. همزمان با رونق این بخش خودروسازی، کشورهای تولیدکننده نفت مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز تلاش کرده اند تا اقتصاد غیرنفتی خود را تقویت کنند.

اما منظور از صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی چیست؟

تاکنون، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی با ۶۲ درصد سهام، بزرگترین سرمایه گذار در لوسید موتورز است. این صندوق در سال ۱۹۷۱ توسط دولت عربستان سعودی تأسیس شد. هدف از تاسیس این صندوق مدیریت دارایی های مالی و سرمایه گذاری های استراتژیک برای کمک به توسعه اقتصادی عربستان سعودی است.

مطالعه بیشتر  نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز یک بهمن 1401

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی با ۶۲۰ میلیارد دلار دارایی یکی از بزرگترین صندوق های ثروت دولتی جهان است و مسئولیت مدیریت اکثر منابع مالی کشور را بر عهده دارد. این صندوق در سال های اخیر ۳٫۵ میلیارد دلار در متا، ۵۲۲ میلیون دلار در متا، ۴۹۵ میلیون دلار در دیزنی، ۴۸۷ میلیون دلار در بانک آمریکا، ۷۱۳ میلیون دلار در بوئینگ و ۵۲۲ میلیون دلار در سیتی گروپ سرمایه گذاری کرده است. سرمایه گذاری های مهمی انجام داده است.

خبر خودروساز پرحاشیه: ایلان ماسک با خرید توئیتر انتقادهای زیادی را روانه خود کرده است…

علاوه بر این در زمینه بازی های رایانه ای و ورزش سرمایه گذاری زیادی کرد. این صندوق در سال ۲۰۲۱ با پرداخت ۳۷۰ میلیون دلار باشگاه فوتبال انگلیس نیوکاسل یونایتد را خریداری کرد.

صندوق سرمایه گذاری عربستان سعودی نقش کلیدی در تنوع بخشیدن به اقتصاد غیرنفتی این کشور دارد. به عنوان مثال، در چندین پروژه زیربنایی از جمله ساخت فرودگاه بین المللی جدید در ریاض و ساخت کلان شهر آینده نئوم سرمایه گذاری کرده است.

هدف این پروژه ها ایجاد شغل و رشد اقتصادی در بخش های غیرنفتی به عنوان بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ دولت عربستان سعودی برای تنوع، نوسازی و متحول کردن اقتصاد این کشور است.

چرا کشورهای تولیدکننده نفت از وابستگی به اقتصاد نفتی دور می‌شوند؟

تنها تغییر بازار خودرو به سمت خودروهای برقی دلیل این نابرابری اقتصادی نیست. به هر حال، نفت یک منبع محدود است و در نهایت تمام خواهد شد. منابع نفتی کشور نامحدود نیست و در آینده تمام خواهد شد.

مطالعه بیشتر  خودروی مفهومی فورد اف 100 الومینیتور مدل 2021

این موضوع برای کشورهایی که منبع اصلی درآمد و فعالیت اقتصادی آنها نفت است، نگران کننده است. اگر اقتصاد خود را متنوع نکنند و منابع درآمدی دیگری پیدا نکنند، زمانی که ذخایر نفت تمام شود با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

یکی دیگر از عوامل تنوع اقتصادی، نوسانات تقاضا در بازار نفت است که می تواند تاثیر بسزایی بر اقتصاد کشورهای تولیدکننده نفت داشته باشد. به عنوان مثال، رکود اقتصادی یا کاهش قیمت جهانی نفت می تواند بر اقتصاد این کشورها تأثیر بگذارد. تنوع اقتصادی آنها را کمتر به یک منبع وابسته و کمتر در برابر نوسانات آسیب پذیر می کند.

کشورهای تولیدکننده نفت نیز به طور فزاینده ای در مورد اثرات سوخت های فسیلی بر محیط زیست و نیاز به روی آوردن به منابع انرژی پایدارتر نگران هستند. به طور خلاصه، توسعه اقتصاد غیرنفتی راهی برای کشورهای نفت خیز خاورمیانه برای تضمین ثبات اقتصادی بلندمدت است.

 

اولین امتیاز را شما ثبت کنید !

مطالب مرتبط

فناوری جدید باتری های تسلا به کاهش قیمت خودرو کمک می کند!

mortazavi

خودروسازان خارجی: مدل جدید لکسوس NX 2022

mortazavi

مشخصات خودروی جدید جک T8 برقی

mortazavi

نظر دهید.