مجله خبری 22 شرقی
مقالات فنی

دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو

تسمه تایم در خودرو که یکی از قطعات مهم و حیاتی در خودرو می باشد و اگر پاره شدن این قطعه اتفاق بیفتد باعث می شود که خودرو دیگر روشن نشود. با یکی دیگر از دانستنی ها و اطلاعات عمومی خودرو در سایت ۲۲ شرقی همراه باشید تا به بررسی علت پاره شدن تسمه تایم در خودرو ایو مدت زمان تعویض آن بپردازیم…

اهمیت تسمه تایم در خودرو

در تمامی مدل خودروها تسمه ای وجود دارد که در اصل وظیفه نگهداری قطعاتی مانند: دینام، واترپمپ، کولر، فرمان هیدرولیک و کمپرسور را دارد و این تسمه اغلب در بیرون نصب شده و می توانید آن را از قسمت جلوی موتور مشاهده کنید. در مدل خودروهایی که دارای دیفرانسیل جلو هستند، موتور معمولا به شکل عرضی قرار داده می شود و تسمه که نوار مارپیچ است و در اطراف پولی های مختلف حرکت خود را انجام می دهد، چنانچه این قطعه دچار پوسیدگی و یا ساییدگی شود، باید سریعا این قطعه تعویض شده چرا که پارگی آن باعث از کار افتادن خودرو می شود. این قطعه درست مانند هر قطعه ای که در خودروها به کار می رود، از یک عمر مفید برخوردار است و در صورت طی شدن مدت زمان زیادی از آن باید حتما تعویض شود.

در بیشتر مدل موتور خودروها یک تسمه تایمینگ نیز قرار داده شده که از دید فرد پنهان است و این قطعه میل لنگ را به سر سیلندر در قسمت بالایی متصل می کند، این تسمه باز و بسته شدن سوپاپ ها را کنترل کرده و در بسیاری از موتورها از زنجیز تایمینگ به جای تسمه استفاده می کند. تفاوت کلیدی زنجیره تایمینگ در این است که اغلب به تعویض دوره ای نیازی ندارد و تسمه تایمینگ معمولا بعد از طی کردن مسافت ۶۰ هزار کیلومتری باید تعویض شود که باز هم زمان درست آن برای هر خودرویی متفاوت است.

چنانچه تسمه تایمینگ پاره شود، خودرو خاموش شده و قادر نیست روشن شود اما در مدل های دیگر نیز تسمه تایمینگ پاره شده و می توان آن را مجددا روشن کرد، اما چون در این موضوع دینام درگیر است زیاد نمی توان با خودرو مسافت های طولانی را رانندگی کرد، بدون دینام نیز می توان تا حدی به نیروی الکتریکی باتری تکیه کرد! با اینکه تسمه قادر است بیشتر از ۱۶۰ هزار کیلومتر را طی کند باید به شکل دوره ای بررسی شده و اگر خود فرد نیز تخصص یا دانشی در این زمینه دارد می تواند با پیروی از دفترچه راهنما آن را مطالعه کند.

مطالعه بیشتر  دانستنی های جالب خودرو | حواسمان به باتری خورو در تابستان باشد!

زمان تعویض تسمه تایم در مدل خودروهای متفاوت

  • خودرویی مانند هیوندای که مدل های چهار سیلندر مد نظر است می توانند بعد از گذشت شش سال یا ۹۶ هزار کیلومتر و یا در مدت زمان کوتاهتری بعد از دوسال با طی مسافت ۲۴ هزار کیلومتر تعویض آن را انجام داد.
  • اما در بعضی از مدل خودروی فولکس واگن این تعویض بعد از ۶۴ هزار کیلومتر توصیه می شود.
  • مدل خودروهای فورد و بعضی از آنها میتوانند بعد از طی مسافت ۱۶۰ هزار کیلومتر تعویض تسمه تایم را انجام دهند و البته این هزینه تعویض تسمه تایم در کشورهای مختلف نرخ های متفاوتی نیز قاعدتا دارد.
  • در مدل خودروهای شورلت بعضی از مدل های آن تسمه تایم بعد از مدت زمان ۱۶۰ هزار کیلومتر انجام شود.

اما ممکن است در خودروهای متفاوت زمان تعویض تسمه تایم به صورت هشدار به راننده اطلاع داده شود و زمانی که به این هشدار بی توجهی شده صداهایی مانند قیژ قیژ ار تسمه دینام شنیده می شود. اما ممکن است این علائم در خودروهای مختلف نیز به شکل متفاوتی خودش را نشان دهد و اگر تسمه تایم پاره شود یا روی پولی را رد کند، پیستون ها به سمت بالا و پایین در حرکت هستند اما چون در این مدل ها زمانبندی به هم ریخته می شود، سوپاپ ها با پیستون ها برخورد کرده و خم می شوند. البته این موضوع را مدنظر داشته باشید که تعویض کردن تسمه تایم به این راحتی ها نیست و باید توسط یک میکانیک و متخصص در این امر صورت بگیرد.

تسمه تایمینگ در بعضی از موتورها، واترپمپ را به حرکت در آورده و زمانی که تعمیرکار تعویض همزمان واترپمپ را عوض می کند و این کار دلیل منطقی نیز دارد که اگر واتر پمپ بعد از مدت زمانی خراب شود تعمیرکار باید نگاهی به موتور انداخته، قطعات را به طور کلی باز کند و سیستم خنک کننده را عوض کند که این کار هم هزینه بر و هم زمان زیادی به طول می انجامد.

تسمه تایمینگ یکی تسمه الستیکی دندانه دار است که به میل لنگ اجازه داده تا به دور میل سوپاپ بچرخد. یک تسمه تایمینگ برخی اوقات تسمه سوپاپ نیز نامیده می شود، میل سوپاپ، سوپاپ ها را به صورت همزمان در یک حرکت با پیستون های موتور باز و بسته می شود، اگر تسمه تایمینگ پاره شود و موتور از کار می افتد و اغلب باعث آسیب های شدید می شود.

چنانچه تسمه تایم ها شل شوند و یا از محل خود حرکت کند، باعث می شود که سوپاپ ها در زمان نامناسب باز شده و به همین منظور باید بازدید منظم از آن انجام شود. خرابی تسمه تایم معمولا خودش را به شکل شنیده شدن صداهای غیرعادی نشان می دهد و در این لحظه توصیه می شود که پدال کلاچ تا انتها فشار داده شده تا آسیب شدیدتری به تسمه وارد نشود. لازم است بدانید که تعویض کردن تسمه تایم معمولا در مسافت های بین ۶۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر انجام شود و یک باند لاستیکی بزرگ است که در برخی قسمت آن می توان دندانه هایی را مشاهده کرد که میل لنگ دور میل سوپاپ می چرخد، تسمه تایمینگ همچنین وظیفه دارد که میل لنگ و پیستون ها را به حرکت در آورد.

مطالعه بیشتر  فیلتر بنزین ماشین چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

اگر باز و بسته شدن سوپاپ ها در ترتیب درست آنها و زمان درستی صورت نگیرد، موتور به کلی از کار می افتد و اگر پاره شود، باعث می شود که موتور بلافاصله از کار افتاده و آسیب جدی ببیند که به دنبال آن خراب شدن پیشرانه نیز اتفاق خواهد افتد. شکستن پیستون ها و بعد از آن از بین رفتن سوپاپ ها یکی از آسیب های ناشی از پاره شدن تسمه تایم است که باعث می شود موتور دیگر روشن نشود و تنها راه بردن خودرو به تعمیرگاه از طریق بکسل کردن است.

جدول تعیین مدت زمان تعویض تسمه تایم بر اساس برندهای مختلف خودرویی

دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو
دانستنی های خودرو | علت پاره شدن تسمه تایم خودرو | اطلاعات عمومی خودرو | اهمیت تسمه تایم در خودروها | زمان تعویض تسمه تایم در خودروها براساس کیلومتر

تسمه مارپیچ یا تسمه دینام 

تسمه مارپیچ که به تسمه تایم دینام معروف است که قدرت را به کمپرسور کولر، پمپ هیدرولیک فرمان، پروانه رادیاتور در و پمپ انژکتور متصل می کند، اگر تسمه مارپیچی پاره شود تمامی قطعات موتور از کار می افتند و موتور بسیار داغ می شود که در این زمان حتما باید تسمه تایم پاره شود.

شیلنگ های خنک کننده در موتورهای درون سوز 

این شیلنگ های خنک کننده در موتورهایی که به صورت درون سوز هستند قرار دارند و شامل شیلنگ های رادیاتور در قسمت های بالا و پایین و شیلنگ های بخاری می باشند، در برخی از ماشین ها شیلنگ های میان بر یا بای پس هستند که دارای انعطاف پذیری بالا برای جریان های خنک کننده بین موتور، رادیاتور و بلوک بخاری هستند. در این شیلنگ ها ممکن است ترک هایی ایجاد شود که در نهایت پاره شوند و براساس گرمای زیاد موتور حتما باید تعویض شده و این موضوع نیز در کنار تسمه تایم باید مدنظر قرار گرفته شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

خودرو هیبرید خفیف چه مزیت هایی دارد؟ 

mortazavi

تنظیم باد تایرهای خودرو و میزان اهمیت آن

mortazavi

سنسور دور موتور چیست و چگونه کار می‌کند؟

نیما شیرازی

نظر دهید.